Sunday, March 09, 2008

Tahniah rakyat Malaysia

Keputusan dahpun diketahui. BN trus memerintah kerajaan persekutuan tetapi tanpa majoriti dua-pertiga.

Parti-parti bukan BN (saya tak suka sebut parti pembangkang kerana dalam pilihan raya mana ada pembangkang, semuanya sama taraf) berjaya menguasai negeri-negeri Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor manakala PAS kekal dan memperkukuhkan lagi kuasanya di Kelantan.

Para penganalisis yang sering kali muncul di kaca tv (semuanya media pro-BN) yang sebelum ini memberi ulasan memberangsangkan terhadap BN dan memperkecilkan kemampuan parti-parti bukan BN, tiba-tiba tersedar dari lamunan dan menyifatkan keputusan kali ini sebagai luar jangkaan. Luar jangkaan siapa?
Hampir semua penulis blog yang realistik tahu ia bukan luar jankaan.

Kekalahan mantan menteri penerangan, Zainuddin Maidin di Sungai Petani memang dijangkakan kerana dia bukan calon yang disukai termasuk di Merbok. Tetapi, entah atas nasihat siapa dan pertimbangan apa, Pak Lah memilihnya bertanding di Sungai Petani. Inila padahnya.
Kita masih ingat bagaimana ZAM dengan begitu angkuh menyatakan dia mahu mengalahkan calon PKR dengan membuatkan calon itu hilang wang pertaruhannya. Apa dah jadi Mamu?
Semoga keputusan yang bijaksana oleh para pengundi kali ini akan membuka mata para pemimpin BN, terutama UMNO, supaya jangan angkuh, jangan terlampau yakin dan jangan sombong dan bongkak.
Rakyat tidak mudah dipengaruhi oleh iklan-iklan, berita dan cerita yang memperlihatkan kesombongan dan kebongkakan seperti yang disajikan saban hari oleh media-media arus perdana.
Penulis-penulis blog pun menjadi sasaran para pemimpin BN sebagai tidak boleh dipercayai, tidak ada kredibiliti dan karut. Media-media arus perdana dikatakan memberi laporan yang tepat dan betul. Rakyat tahu sama ada ianya benar atau tidak.
Rakyat tahu peranan media arus perdana - Utusan Melayu, Bernama, NST, Berita Harian, RTM, TV3, NTV7, TV8 dan TV9 - yang memberi laporan berat sebelah dan adakalanya yang diada-adakan untuk memenangi sokongan kepada BN. Lihatlah kesannya.
Tahniah kepada semua calon yang menang dan takziah (bukan dukacita) kepada mereka yang kalah.
Tahniah khas untuk Mukhriz Mahathir, Nurul Izzah Anwar, Zulkifli Noordin, Jeff Ooi, Azmin Ali, Tan Sri Khalid, Zuraidah Kamaruddin, Tuan Guru Nik Aziz, Tuan Guru Haji Hadi Awang, Nor Mohamed Yakcop, Dr Lo'Lo Mohd Ghazali, Ustaz Taib Azamuddin, Karpal Singh, Lim Guan Eng, Fong Po Kuan dan banyak lagi. Tahniah.

2 comments:

Tuan Senang Besar said...

i embrace an 'almost' new malaysia today.

all that is left to do is for the elected representatives to uphold their promises to the people.

if not - the people will vote you off!

it's nothing personal - it's just democracy.

Unknown said...

Correct, correct, correct!