Saturday, March 15, 2008

Ku Li desak UMNO adakan perhimpunan khas



Mungkinkah inilah kali terakhir Pak Lah akan menguap pada Perhimpunan Agung UMNO?



Mantan menteri kewangan dan kini Ahli Parlimen paling lama di Dewan Rakyat, Tengku Razaleigh Hamzah, mendesak diadakan Perhimpunan Agung Khas UMNO untuk membincangkan masa depan parti itu hasil daripada keputusan pilihan raya 2008.

Beliau mencadangkan tarikh keramat, 11 Mei untuk diadakan perhimpunan itu kerana pada tarikh itulah Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu ditubuhkan, demikian menurut satu laporan dalam media Internet The Malaysian Insider.

Tengku Razaleigh, tokoh yang dilihat sebagai dapat memulih semangat dan mengembalikan kekuatan UMNO, telah mengutus surat kepada semua 193 ketua bahagian UMNO mengenai perkara itu.

Tindakan Ku Li merupakan satu lagi tekanan ke atas presiden UMNO Abdullah Ahmad (Badawi) atau Pak Lah, untuk berundur dan melepaskan jawatan parti dan kerajaan. Sebelum ini, Ahli Parlimen Jerlun, Mukhriz Mahathir yang juga Exco Pemuda UMNO, telah mengutus surat kepada Pak Lah supaya bertanggungjawab dan meletak jawatan.

Di sekitar Kuala Lumpur, beberapa sepanduk telah di rentang menyeru supaya Pak Lah letak jawatan. Sepanduk-sepanduk itu direntang di kawasan-kawasan strategik seperti Kampung Baru, Jalan Ulu Klang, Ampang Jaya, Jalan Ampang, Bandar Tun Razak dan Kampung Pandan. Walau bagaimanapun, pihak berkuasa tempatan telah segera menurunkan sepanuk-sepanduk itu.

Berbalik kepada desakan Ku Li, MP Gua Musang itu menyifatkan keputusan pilihan raya 8 Mac sebagai bukan sahaja memeranjatkan tetapi menakutkan.

Ini kerana UMNO bukan lagi satu kuasa politik yang kuat. Ku Li hampir menitiskan air mata memikirkan masa depan parti kesayangannya dan anak bangsa Melayu.

Para pemimpin UMNO peringkat bahagian harus menyambut baik desakan Ku Li jika anda sayangkan parti dan benar-benar bimbang tentang masa depan anak cucu anda. Semuanya terletak di tangan anda. Ini bukan masa untuk menyuarakan sokongan tidak berbelah bahagi kepada seorang pemimpin yang lemah, tidak tegas dan yang telah hampir-hampir mengakibatkan UMNO rebah seperti yang pernah dialami oleh Congress Party di India, Partai Demokrasi dan Golkar di Indonesia dan Liberal Democratic Party di Jepun.

6 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah... ini yang kita mau.. Semua pemimpin patut setuju dengan pihimpunan Khas ini. kita buat undi.. siapa sokong dan siapa tidak..
11 Mei 2008 bakal menjadi tarikh keramat buat kerajaan 3 beranak. 3K dan sebagainya.

Anonymous said...

11 Mei 2008 bakal menjadi tarikh keramat.. Islam Hadari bakal dikuburkan.. kerajaan 3 beranak bakal dipenjarakan... marilah kita sama-sama menyokong tindakan KU Li.. dan kembalilah kita kepada Islam Hakiki..

Anonymous said...

Menyelamtakan kepentingan Melayu/ Islam dan masa depan rakyat dan negara ini menjadi tanggungjawab bersama semua individu tak kira status, semua pihak-pihak dan institusi-institusi yg prihatin.

Apakah kerana perbezaan darjat dunia , umur, parti, kumpulan, pendidikan dan macam2 lagi, patut kita melupakan perintah Allah supaya berpegang dgn tali Allah dan nikmat yg paling besar ialah Islam?

Sebahagian dari peringatan yg dipetik dari bog Al Muslimin:

"...Ekoran dari bantahan Lim Kit Siang , DAP terlah di anggap oleh semua rakyat Malaysia termasuk setengah orang Cina sebagai parti chauvinist yang sempit yang tidak pandai menyesuaikan diri di dalam masyarakat malaysia dan sanggup menghina raja dan apa apa yang berkaitan dengan Melayu. PAS bangkit menjadi parti yang berdiplomasi tinggi , toleran dan matang. Inshaalah MB perak yang di calun akan mengangkat sumpah dengan selamat.
Pakatan PAS DAP dan PKR masih di perlukan di Parliment untuk men check and balance BN dalam perkara yang bersangkutan banyak lagi perkara penting saperti masaalah kenaikan harga barang, kemiskinan. pengganguran, kecekapan memerintah, pembangunan, pembaziran , kedaulatan, dan keselamatan. Oleh itu pakatan pembangkang walaupun longgar masih di perlukan.
Di peringkat parliment PAS akan masih lagi menghadapi masaalah dengan DAP dan PKR. ini kerana DAP akan menentang dasar DEB yang merupakan perkara penting bagi orang Melayu. DAP juga akan menentang hal undang undang murtad dan banyak lagi hal yang sensistive kepada orang Melayu. PAS mesti bijak menanggani masaalah orang melayu di peringkat federal dan mestilah bertindak atas dasar case by case. Kemungkinan besar PAS terpaksa memerlukan undi luar untuk menjayakan usul nya atau terpaksa menyokong pihak luar dari barisan pembangkang jika hal kepentingan Melayu dan Islam menjadi keutamaan. Yang penting nya PAS mesti keluar dari experiment ini dengan lebih mulia dan matang dan di anggap abang tua yang bijaksana bagi mengahadapi PRU13.
Apa yang saya takutkan ialah PAS menjadi bertambah liberal akibat mahu di terima rakyat berbagai ugama dan dalam proses itu PAS menjadi tidak relevant bagi orang Melayu MUslim. Menjadi peranan ulama , intellectual dan aktivis dalam PAS supaya matlamat perjuangan Islam dalam PAS tidak di leburkan oleh mereka yang mengejar dunia yang berselindung dalam politik liberal demokrasi. Kita berdoa supaya Allah tidak menukar kemenangan ini menjadi bala yang besar tsunami..."

Itu dari segi PAS. UMNO juga perlu membebaskan parti itu dari belenggu yg boleh membawa kehancuran, sekiranya ia masih bercita-cita utk terus relevan di samping memainkan peranan yg berkesan demi perjuangan asal yg telah terlalu banyak dilupakan.

Saya tengok blog ini dan YB Ibrahim Ali telah bersuara jelas menyokong Ku Li. Bagaimana dgn yg lain-lain?

Anonymous said...

Pak Syed,
Saya amat gembira berita Pak Syed hebahkan yang Ku Li mahukan Pehimpunan Khas UMNO Mei ini. Masa sudah sampai angota UMNO memberi sokongan kpd cadan demi untuk mengembalikan maruah bangsa dan UMNO sendiri.Sudah 4 Tahun Anggota Umno tidor bersama Pak Lah, kini bangunlah , buat suatu yang menguntungkan bangsa, negara dan agama. Ingatkan masa depan anak cucu kita, negara kita, bangsa kita dan agama kita.Pemimpin lemah perlu diundurkan beri kepada orang baru yang lebih bertenaga, berpandangan jauh , pemimpin yang boleh mentadbir negara dengan baik, tulus, bersih dan amanah. Dengarlah suara rakyat patuhi keputusan peti undi Pak Lah ooooooooooooooooooi

zeme said...

Salam,

Saranan YBM Tengku Razaleigh sewajarnya diambil penting dan positif oleh kesemua bahagian UMNO diseluruh negara dgn berganding bahu menyahut saranan tersebut bagi diadakan perhimpunan Khas UMNO pada hari ulangtahun penubuhan UMNO kerana inilah masanya utk memberi ruang malahan kesedaran buat seluruh ahli UMNO bahawa kepincangan dan ketidakstabilan kepimpinan parti yang diterajui oleh Pak Lah yg kini semakin meruncing.

Pada pehimpunan Khas ini seluruh ahli UMNO perlu bersikap professional, jujur dan tidak bermuka-muka dalam menyuarakan sebarang bentuk permasalahan yg dialami kini dgn tekad memberikan desakan, gesaan malahan melangsungkan undi tidak percaya terhadap kepimpinan Pak Lah. Setidak-tidaknya Perhimpunan Khas ini menjadi landasan terbaik dalam penyelesaian sebarang permasalahan sebelum menghadapi Perhimpunan Agung UMNO 2008 yg boleh ditumpukan dan member lebih fokus kepada isu² terhadap bangsa melayu, agama dan negara.

Wasalam.

merantikota said...

Keris Pusaka – Tidak Melayu Hilang Di Dunia


Wahai orang-orangan UMNO get to the root cause! Get focused! Wahai orang-orangan UMNO janganlah asik bercakaran sahaja. Panjatlah Gunung Ledang linatlah ke bawah! Lima Negeri kita telah berlumuran darah, mana Keris Pusaka Hang Tuah untuk penyelamat Tidak Hilang Melayu Di Dunia? Bukan nak kecoh nak salahkan pucuk pimpinan. Fahamilah Realiti Bahawa Opera tidak menyokong kita. Rama pun tidak lagi merapai kita lagi. Itu yang patut ditanya! Kalau tidak dipersalahkan! Ada pula yang mengunakan kusa pilihanraya sebagai pentas penyerahan kuasa dari satu opera kepada satu opera yang lain! Berfikirlah di luar kotak wahai orangan UMNO!


Selintas terkenang pula kepada sebuah Tablur yang dipersembahkan oleh pelajar –pelajar Tingkatan 6 Atas di SAS lebih 30 tahun dulu: Tajuk Tablur ialah “Tidak Melayu Hilang Di Dunia!” Mengkisahkan Perjalanan Sejarah Orang Kita sejak era Kesultanan Melaka dengan Keris Terhunus; terus ke era colonial dan diakhiri dengan episode anak-anak muda kita mempersembahkan Tarian Melayu di hadapan pelancong-pelancong Barat! Dan….. ketika tarian ini dipersembahkan terdengarlah suara latar berbunyi “ …….di satu masa nanti……. Bangsaku akan hanya menjadi tontonan kepada pelancong-pelancong!”……….nukilan Sdr Ismail Dahaman, ditonton oleh antara lain, Sdr Badri Dasuki Sdr Aziz Deraman dan ramanilah lagi yang sewaktu dengannya. Adakah kita sekarang ini dy/dxnya dah menghampiri sifar? Kalau ia…….maka maknanya sekarang ini kita sedang menari-menari dan sedang ditonton oleh para pelanconglah. Inikah yang dimaksudkan dengan Tak Melayu Hilang Di Dunia?