Thursday, March 13, 2008

DEB tak dilanjutkan, kata Pak Lah (2007)


Perdana Menteri Abdullah Ahmad (Badawi) telah berkata bahawa Dasar Ekonomi Baru (DEB) tidak dilanjutkan, sebaliknya strategi dasar itu yang dipersetujui pemimpin semua kaum, diteruskan sebagai dasar ekonomi semasa (Dasar Pembangunan Negara).

Dalam erti kata yang mudah difahami, DEB pada hakikatnya, telahpun berakhir.

Sekarang, Pak Lah dah dok dolak-dalik apabila Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng bercakap mengenai hasrat pentadbirannya berkaitan DEB. Para pengampu Pak Lah pun sama-sama melenting tanpa mengetahui hujung-pangkal dan isu sebenar. Semuanya berpunca daripada tajuk berita Utusan Malaysia.

Bilakah Pak Lah menyebut yang DEB tak dilanjutkan? Mungkin itulah yang akan dipersoalkan termasuk oleh Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Melayu, Nana Khalid Mohamad.

Saya ingin membawa pembaca ke Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2007 dan anda boleh semak (check) dalam semua akhbar arus perdana tentang kenyataan Pak Lah pada sidang media pada akhir hari kedua PAU itu.

Presiden UMNO itu berkata, yang akan diteruskan adalah dua strategi DEB, iaitu menyusun semula masyarakat dan membasmi kemiskinan.

"Ini bukan DEB, kita cuma ada dua strategi dalam DEB sebelum ini. DEB tidak lagi dilancarkan, yang dilancarkan cuma dua matlamat DEB itu yang menjadi pendekatan penting bagi pembangunan negara kita," itulah kata-kata Pak Lah yang diungkap di hadapan pihak media pada hari kedua PAU di Pusat Dagangan Dunia Putra.


Oleh yang demikian, kenapa timbulkan polemik mengenai DEB yang sudah tidak wujud?


Pak Lah sendiri harus disedarkan tentang apa yang diperkatakannya tahun lepas. Usah berdolak-dalik semata-mata kerana niat anda untuk menawan Kelantan tidak tercapai, sebaliknya anda kehilangan pemerintahan di empat negeri lain dan akan memerintah tanpa kekuatan sokongan dua-pertiga.

1 comment:

Anonymous said...

biasa la Pak Lah dok lena ja.... mana dia nak sedaq!!