Friday, March 14, 2008

Lim Guan Eng bertemu 21 NGO Islam Pulau Pinang



(Keterangan foto: saki baki Kampung Haji Mahmood dan perkampungan Tanjong Tokong semasa pemerintahan kerajaan BN)



Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng hari ini mengadakan pertemuan tertutup dengan para pemimpin dan wakil 21 buah Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang mewakili orang Islam di Pulau Pinang.

Dalam pertemuan itu, Guan Eng memberi jaminan bahawa kerajaan pimpinannya menghormati kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi negara dan kedudukan Islam di Pulau Pinang tidak tergugat sama sekali di bawah pemerintahan kerajaan baru.

Beliau turut menafikan khabar angin yang disebarkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab kononnya seruan azan tidak lagi akan berkemundang dari menara-menara masjid di Pulau Pinang.

Guan Eng berkata khabar angin ini berniat jahat dan satu fitnah.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu juga memberi jaminan kepada masyarakat Melayu Tanjong Tokong bahawa beliau akan cuba sedaya upaya untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi dan tidak diselesaikan semasa di bawah pemerintahan kerajaan Barisan Nasional.


Katanya, perkampungan Melayu Tanjong Tokong adalah antara tempat pertama yang dilawatinya semasa berkempen dan beliau bersimpati dengan nasib mereka.


Penasihat Jemaah Islah Malaysia (JIM) Pulau Pinang, Dr Danial Zainal Abidin yang mengetuai rombongan 21 NGO Islam itu, berkata pihaknya berpuas hati dengan hasil pertemuan yang diadakan di Pejabat Ketua Menteri di menara KOMTAR.

3 comments:

Anonymous said...

Saya berharap agar Lim Guan Eng akan mengotakan apa yang dijanjinya kepada masyarakat melayu Pulau Pinang. Kalau tidak ditunaikan,ini bermaksud beliau samalah dengan Dr Koh Su Koon (kesayangan BN) yang telah 18 tahun menipu masyarakat melayu disini.

Anonymous said...

Kepada semua orang Penang , khasnya orang Melayu, kita bagi LGE peluang untuk melaksanakan yang terbaik untuk Pulau Pinang. Saya fikir LGE akan menjalankan tugasnya dengan adil untuk semua rakyat PP.Kita tidak perlu was-was.
Melayu Gerogetown.

Anonymous said...

WOi Lim Guan Eng!!!! Orang Pulau Pinang sudah bagi lu peluang jadi Ketua Menteli untuk sepenggal. Lu mesti kotakan lu punya janji. Lu mesti jaga kepentingan semua kaum termasuk orang Melayu & perlembagaan negara. Kalau lu mungkir janji sama macam itu Koh Tsu Koon, lu akan tau akibat buruknya nanti!!!