Thursday, February 21, 2008

Mamu Zam for Sungai Petani, Mukhriz for Jerlun



Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad's son, Mukhriz, has been selected to stand in the coming general elections. He will stand for the Jerlun parliamentary seat in Kedah.

Caretaker government's information minister Zainuddin Maidin has been retained by the Kedah BN and he will stand in Sungai Petani instead of his previous constituency, Merbok.

10 comments:

Anonymous said...

Pak Tuan...

Kalau Mukhriz ni takpa lah skit...muda, exco pemuda umno dan ada nampak masa depan dalam politik tapi si mamu tu...ish ish ish...awat dah takdak org lai ka???

Dalam line up kedah saja ada 3 india muslim....azeez, aziz dan zainudeen... pakai pakat makan dodoi la...

Anonymous said...

Pak Tuan
Jerlun is a tough constituency. Jerlun could be "Jerlus" to Mukhriz. Yes, they won't give an easy constitutensy to DRM son's. Your Mamu could easily win at Sungai Petani. Its a strong hold area for UMNO. Anyway, Sungai Petani always get parachute candidate.
Akulamat

Unknown said...

Saya amat setuju dengan pendapat saudara berdua.

Saya sangka Mamu Zam tercicir...tapi nampaknya dia disertai oleh dua lagi rakan yang tok nenek berhijrah dari benua yang sama. Makan dodoi lah nampaknya..

Pada amatan saya, BN akan tumbang di Baling atas faktor calon dan sekiranya 'kebendaan' tidak menjadi permainan.

Berkaitan Mukhriz, saya yakin dia boleh berjaya di Jerlun, walaupun, seperti sdr katakan bukan senang nak menang di situ.

Tak taulah saya kenapa Sungai Petani menerima nasib yang sama. Tak kan tak dak calon tempatan yang layak...

Anonymous said...

Pak Tuan
Khabarnya Aziz akan berpindah kawasan dari DUN Kuala Ketil ke DR Kulim Bandar Bharu (KBB). Kalau benar, kes ini lebih teruk. Aziz bukan dari Bahagian KBB tapi dari Padang Serai (PS). Aziz bertanding DUN Kuala Ketil pada tahun 2004 dan jika tidak salah saya hanya menang dengan majoriti lebih kurang 600 undi. Majoriti ini dianggap kecil bagi kawasan DUN dan lebih-lebih lagi bagi tahun 2004 yang didorong oleh sentimen pimpinan baru. Saya percaya sentimen masakini tidaklah begitu baik berbanding 2004 dan saya percaya Aziz akan tumbang jika terus bertanding di DUN Kuala Ketil.

Bahagian KBB diketuai oleh Dato Kadir iaitu abang kepada Aziz. Mamu Kadir ni juga adalah mantan ahli DR KBB. Nampak jelas ada usaha untuk menyelamatkan kaum keluarga mereka kerana KBB adalah satu lagi kubu kuat UMNO. Tak adakah orang Kulim yang boleh bertanding di KBB?

Pak Tuan, berita RTM melaporkan Mamu Zam anak kelahiran Kuala Muda (termasuk dalam kawasan Sg Petani). Setahu saya Mamu Zam ini orang Alor Staq. Macam mana ni? Kalu dia lawan di Langkawi, RTM tentu akan kata dia kelahiran Langkawi.

Pak Tuan, tolong tanya apa tangkai yang mamu-mamu ni pakai sampai Arab Badawi percaya dan sayang kat depa.
Akulamat

Unknown said...

Dah umum dah. Dia pindah ke KBB atas lobi kuat abangnya, Nana Kadiaq. Nana tu nak kekai dinasti Malabari.

Memandangkan calon yang akan dihadapi oleh Tambi Aziz, saya kira parahlah BN kali ni.

RTM dah terlampau main peranan hingga benda yang tak betul menjadi bahan beritanya. Umpamanya, RTM sering menyebut Pak Lah sebagai anak Kepala Batas semata-mata kerana keluarga bapanya menetap di situ. Pak Lah adalah anak Kampung Perlis, Bayan Lepas, iaitu kampung ibunya. Jadi, kalau RTM sebut Mamu Zam anak kelahiran Kuala Muda, biasalah tu. Terus terang saya cakap, saya harap Pak Lah tak lantik semula Mamu Zam sebagai menteri. Banyak lagi orang yang jauh lebih layak.

Anonymous said...

Pak Tuan

Saya yakin Mamu Zam akan dilantik sebagai Menteri Penerangan. Dia akan digugurkan daripada bertanding jika Pak Lah tidak berhasrat malantiknya semula sebagai Menteri. Lagipun Mamu Zam sekali lagi diberi kawasan yang selamat sebaliknya Setiausaha Pak Lah, Dato Osman diberi kawawan mencabar iaitu Sik. Pada saya, satu-satunya Mamu Zam tidak akan menjadi Menteri Penerangan ialah jika dia kalah di SP, dan ini susah berlaku.

Tunggulah lepas 8 Mac, kalu Mamu Zam jadi Menteri, Pak Tuan belanja saya makan pasembur di Padang Kota.

Pak Tuan, saya rasa BN akan kalah di Baling. Di Kulim Bandar Bharu dan Padang Serai akan berlaku persaingan yang hebat.

Akulamat

Unknown said...

Saya harap tidak tetapi hati kecil saya setuju dengan saudara.

Setakat pasembur padang kota lama tak jadi masalah. Mi Mamak Bangkok Lane lagi best!

Unknown said...

Yang saya maksud tidak ialah berkaitan Mamu Zam. Mengenai ramalan keputusan Baling dan Kulim Bandar Baharu saya setuju.

Anonymous said...

MATBONGKG ni Pak Tuan,

Mamu Mam lekat lagi jadi calon. ini analisa saya macam mana dia kekal jadi calon:

1 - Dia guna RTM sebagai platform kempennya. Anak buah di RTM dan meluat dgn dia tapi tak boleh buat apa2.

2 - Dia beli anugerak Tokoh Wartawan Negara melalui Azman Ujang, GM Bernama sekarang. Azman nak terus kekal jadi GM, jadi kenalh bodek Mamu Zam

3 - Mamu Zam berani tonjolkan kesediaannya mempertahankan kerajaan dan bosnya, walaupun keluar dalam aljazeera denhan broken english.

PM sebenarnya tersilap pilih. PM kata dia dah lupa siapa itu Anwar Ibrahim. Macam mana PM boleh lupa sedangkan Mamu Zam hari2 tayang videoclip anwar. Mamu Zam mana ada perinsip!

Anonymous said...

assalamualaikum..
sayer masuk dalam blog secara tidak sengaja.well.quite interesting!! sayer selaku warganegara mmg agak kesal selepas pak lah yg teraju m'sia..aper dah jadi nih??adakah betul yg sering orang perkatakan..BN-barang naik..bila naik?? baru naik...byk naik!! ini adalah suara rakyat!! pak lah mmg taklayak jadi PM!! tiada kreabiliti langsung!! mmg betul kata Dr.M yg beliau silap memilih paklah!! plzz muhriz..plz..sambung perjuangan Dr.M... tiada siapa dapat tandingi pemikiran Dr.M...