Friday, October 25, 2013

Tragedi pembunuhan pegawai bank membuka mata rakyat

Tragedi pembunuhan seorang pegawai bank di Subang Jaya oleh seorang pengawal keselamatan membuka mata rakyat mengenai kelemahan pengawasan dan penguatkuasaan peraturan dan undang-undang di negara ini. Walaupun kenyataan ini pahit bak hempedu tetapi terpaksa ditelan jua.  

Ia membuka mata berkaitan pemberian kad pengenalan kepada pendatang asing di Sabah, kewujudan sindiket pengeluaran kad pengenalan palsu dan kealpaan pihak berkuasa dalam melulus lesen kepada syarikat kawalan keselamatan.

Ekoran daripada perkara tersebut, nyawa seorang pegawai operasi sebuah bank yang juga seorang ibu dan isteri, telah menjadi korban. Wanita yang tidak berdosa itu dibunuh dengan kejam oleh pengawal keselamatan yang memiliki kad pengenalan palsu dan  tiada lesen atau kebenaran mengguna senjata api.

Sekiranya pihak berkuasa yang diberi amanah untuk mengeluar lesen dan kebenaran mengguna senjata api telah menjalankan tugas secara cekap dan penuh amanah, perkara sedemikian mungkin tidak berlaku. Namun, nasi sudah menjadi bubur, nyawa seorang rakyat sudahpun melayang.

Apa gunanya pihak berkenaan menggantung atau membatal lesen syarikat keselamatan terbabit itu setelah satu nyawa menjadi korban?

Ramai orang yang sudah tahu bahawa syarikat keselamatan berkenaan dimiliki oleh seorang "orang kuat" UMNO yang juga besan seorang pemimpin negara. Oleh itu, banyak persoalan yang boleh dibangkitkan termasuk soal "kroni" dan  pilih kasih  dalam pemberian lesen dan kontrak atau tawaran kerja kepada syarikat berkenaan.

Rakyat menantikan apakah tindakan selanjutnya ke atas syarikat dan pemiliknya yang bukan sahaja menggaji seorang yang memiliki kad pengenalan palsu, seorang warga negara asing dan membiarkannya mengguna senjata api. 

Antara masalah besar yang dihadapi negara ialah penguatkuasaan undang-undang yang lemah dan ada ketikanya tiada sama sekali. Ini dapat dilihat dalam beberapa insiden yang berlaku termasuk memandu sambil mengguna telefon selular tanpa alat bebas pegang, pelanggaran ordinan lalulintas, pengambilan pekerja asing tanpa permit, warga asing memandu teksi tanpa permit, perbuatan membuang sampah merata-rata tempat dan banyak lagi.

Warga Singapura yang begitu patuh (takut) kepada undang-undang di negara mereka, cukup berani melanggarinya sebaik sahaja memasuki Malaysia. Kenapa? Jawabannya soal penguatkuasaan. Inilah yang sering berlaku di negara ini.
     

No comments: