Sunday, October 27, 2013

Rezeki murah di Sungai Limau.... tolong,tolong, limau, limau!

Setiap kali berlakunya pilihan raya kecil, maka banyaklah peruntukan yang turun secara kadar segera. Ia bukan perkara baru. Semuanya kerana nak menang. Itu saja.

Sebelum ini, tidak ramai yang tahu di mana letaknya Sungai Limau, apa yang ada di Sungai Limau dan apakah sumbangan perkampungan petani dan nelayan itu kepada ekonomi Kedah Darul Aman.

Orang sering berkata, apabila berlakunya pilihan raya kecil, maka berduyun-duyunlah wakil media berkampung di sana, Timbalan Perdana Menteri sendiri mengepalai kempen yang membuatkan Pak-Pak Menteri dan Timbalan Menteri turut turun padang. Begitulah hebatnya apabila berlaku pilihan raya kecil.

Setakat ini, berjuta-juta ringgit dalam bentuk peruntukan telah diluluskan. Ada pemimpin yang mendakwa ia bukan kerana pilihan raya kecil tetapi sudah ada dalam perancangan. Bohong besar namanya!

RTM pula membuka 'studio mini' di Sungai Limau untuk memberi laporan sama ada secara langsung atau rakaman awal. Apa yang pasti, laporan itu lebih condong kepada 'kempen' untuk parti pemerintah. BERNAMA pula dah pun tulis artikel mengenai kehebatan calon BN. Sungguh menakjubkan!

Mereka mungkin lupa bahawa pilihan raya kecil ini bukan antara 'kerajaan' dengan pihak lain, tetapi antara dua pertubuhan politik. Jadi tidak seharusnya berlaku laporan yang memihak kepada kerajaan. Itulah etika kewartawanan yang seharusnya dipegang dan diamalkan.

Walau apapun, semuanya terpulang kepada kebijaksanaan pengundi Sungai Limau, yang didakwa oleh pemimpin BN dan media rasmi sebagai 'kubu kuat PAS', jika ianya benar sebagai sebuah kubu. Saya kurang setuju kerana kekebalan kubu pada zaman serba canggih ini sudah tidak berkaitan. Dalam muslihat peperanganpun, kubu tidak lagi menjadi benteng pertahanan kerana ada senjata yang mampu menembusi dan memusnahkan kubu.

Yang pasti, pengundi bukan lagi 'pak turut' dan mudah digula-gulakan dengan taburan wang ringgit atau projek-projek pembangunan. Mereka pandai menilai dan berani membuat keputusan sendiri.

Teringat pula saya akan cerita jenaka yang saya dengar beberapa dekad lalu dimana seorang peniaga Cina memasuki kampung sambil melaungkan "tolong, tolong, limau, limau....". Ia membuatkan orang kampung ketakutan kerana menyangka si pelaung meminta tolong kerana ada rimau (harimau). Walaupun takut, mereka memberanikan diri untuk keluar dengan bersenjatakan parang dan cangkul untuk memberi bantuan. Apa yang mereka dapati ialah seorang peniaga Cina yang menjual buah limau dan terong. Oleh kerana 'kepeletan' sebutannya maka ia berbunyi seolah-olah dia meminta pertolongan kerana ada rimau.

 Semoga penduduk Sungai Limau tidak akan keliru atau salah dengar dengan apa yang disuarakan oleh mereka yang berkempen untuk meraih undi. Dengar dengan jelas dan pastikan kebenaran sebelum membuat keputusan untuk menyokong atau mengundi calon dan parti yang bertanding.

Selamat Mengundi tetapi jangan sama sekali "membuang undi"...... jika dibuang maka rugilah jawabnya. 



  






No comments: