Wednesday, October 30, 2013

Muhyiddin dah minta maaf, kes tutup!

Timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden UMNO/Timbalan Pengerusi Barisan Nasional, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah meminta ma'af kepada keluarga almarhum Tan Sri Azizan Abdul Razak ekoran kenyataannya yang mengaitkan kenaikan harga gula dan penyakit kencing manis dengan mantan Menteri Besar Kedah itu.

Muhyiddin sedar akan kesilapnnya itu dan adalah diharapkan keluarga almarhum Azizan menerimanya dengan hati yang terbuka dan  dalam semangat persaudaraan Islam.

Muhyiddin sedar bahawa sebagai manusia biasa, dia tidak terlepas daripada kesilapan dan dengan itu dia memohon ma'af. Syabas dan tahniah diucapkan kerana tidak ramai pemimpin yang sanggup berbuat demikian kerana ego dan sebagainya.

Kita sedar bahawa dalam mana-mana pilihan raya akan berlaku kata-kata yang menyakiti hati dan perasaan orang lain terutama pihak lawan. Dalam pilihan raya kecil Sungai Limau, Kedah juga berlaku perkara yang sama, oleh kedua-dua pihak (UMNO dan PAS) yang sedang berusaha mendapat sokongan pengundi.

Mereka mungkin lupa akan Sabda Rasulullah S.A.W. seperti yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, iaitu yang bermaksud: "Orang Islam sesama Islam yang lain adalah bersaudara, tidak mengkhianati, membohongi dan membiarkan saudaranya." 

Malangnya, perkara sebaliknya sedang berlaku di Sungai Limau. Ia bak melatanya penyakit masyarakat yang turun temurun, iaitu hasad dengki dan benci membenci semata-mata untuk menang.

Mungkin mereka tidak sedar bahawa ada pihak lain yang sedang tertawa melihat apa yang  berlaku di kalangan orang Melayu/Islam  di negara ini,  lebih-lebih lagi apabila menghadapi pilihan raya.
  

No comments: