Saturday, November 25, 2006

Jamuan @ rumah terbuka Aidil-fitri

Banyak pihak yang kurang senang dengan kenyataan Setiausaha Parlimen Kementerian Kewangan Dr Hilmi Yahya bahawa ada majlis sambutan hari raya atau rumah terbuka Aidil-Fitri yang keterlaluan sehingga membabitkan perbelanjaan RM1 juta.

Saya gembira kerana akhirnya ada anggota pentadbiran yang berani menyuarakan kebenaran. Syabas Dr Hilmi.

Nampaknya usaha PM Abdullah Ahmad (Badawi) mengadakan rumah terbuka serentak di bawah satu bumbung oleh semua Menteri Kabinet tidak membawa makna dari segi penjimatan wang rakyat.

Selepas rumah terbuka secara besar-besaran yang menelan belanja besar itu, para menteri kemudian mengadakan majlis yang sama di peringkat kementerian. Sekali lagi wang rakyat dibelanjakan.

Selepas peringkat kementerian, ada pula yang mangadakan di peringkat jabatan atau agensi di bawah kementerian itu. Sekali lagi wang rakyat dibelanjakan.

Pak Menteri kemudian mengadakan majlis yang sama di peringkat kawasan pilihan rayanya. Sekali lagi wang rakyat dibelanjakan.

Akhir sekali, ada Pak Menteri yang menutup acara rumah terbuka dengan mengadakannya di rumahnya sendiri. Wang siapa yang dibelanjakan? Besar kemungkinan wang rakyat.

Inilah yang dikatakan pembaziran. Bak kata orang, raya sakan!

No comments: