Friday, November 16, 2007

Here Datuk, there Datuk, everywhere Datuk

From February next year, another 'authority' will be bestowing datukships and what have you to title hungry Malaysians. I was told that lobbyists are hard at work to try to influence the powers that be on who should be awarded datukships. Among politicians and businessmen, the man to 'befriend' is none other than Federal Territory Minister Zulhasnan Rafique since the new authority is the Federal Territory (KL, Putrajaya and Labuan). It is not necessary since the Federal Government has been awarding medals and titles in conjunction with the official birthday of the Agong. Federal Territory is under the Federal Government and not a 'sovereign' state under the Federation.

It is simply not enought for the 13 states and the federal government awarding various medals and titles to 'deserving' Malaysians . Well, money is not a problem, I was told. Malaysia is a rich country. We can afford the investitature ceremonies and the various 'official birthday' celebrations where such awards are given.

While serving the government in 2003, I knew that the Cabinet had in November asked newly appointed prime minister Datuk Seri Abdullah Ahmad (Badawi) to convey the Federal Government's views on the award of medals and titles to the Conference of Rulers. The move was to enable the PM to give his opinion on the matter so that conferment of medals and titles would be more orderly, professional and respected in future. Did the PM convey the government's message to the Rulers? I don't know but I doubt it.

In that year (2003), the issue was hotly debated following reports that too many people have been receiving medals and titles, including datukships, and even claims of 'buying and selling' in certain states .

The then minister in the Prime Minister's Department, Dr Rais Yatim even proposed that state governments impose conditions or criteria for bestowing awards and medals. He also proposed that the criteria be made public. So far, nothing.

Well, can you blame the hotel doorman from addressing you 'datuk'? A doorman told me that it is 'safe' to do so since he does not know the 'status' of the guess entering the hotel lobby. He said everyone will be happy to be called 'datuk' although on one occasion, he was ticked off for calling a Tan Sri just 'datuk'.

3 comments:

Anonymous said...

Senario Hari Ini...

Di Restoran Lotus Jalan Ampang. Baling pi 5 anak batu dan 6 jatuh atas kepala datuk, dato', dato' seri dan macam2 lagi dato.

Di Restoran Nasi Kandar Pelita yang berdekatan...cuba panggil dato' dan jangan la terkejut apabila 8 daripada 10 orang yang berada di sebuah meja sedang menjamu selera akan berpaling dan kelihatan seperti bertanyakan "dato' mana awak panggil?"...

Bila masuk ke sebuah hotel 5 bintang, apabila doorman tak menyebut dato' kadangkala di lelaki itu tidak berkata apa-apa akan tetapi wanita di sebelahnya akan menegur si doorman "kenape awak tak hormat dia, dia kan dato'?

Dan di dalam lift, si dato akan akan menyebut, "aku tak kisah la kalau awak tak panggil aku dato, tapi awak tau la, orang sultan ramai kat sini, kalau sultan tau aku tak guna title yang dia bagi nanti orang dia anak report dan aku kena nanti..."

Senaior panggilan telefon...

"Heloo! Selamat Pagi Dato' Dato' Sri Dato' Seri Panglima XXXX...." sebab banyak sangat bintang dapat. Dah jadi macam kutip bintang satu malaya!

orang yang ada kes polis (dah jadi kes mahkamah) boleh dapat dato' daripada negeri tinggalan Brader Jebat. Dah ada kes polis pun baru-baru ni dapat pingat jaksa pendamai...apabila dibangkitkan kepada si ketam, respons nya "ye ke? tak tau pun."

Baru-baru ni si polan di atas dilaporkan hampir-hampri bertumbuk dengan seorang menteri wanita yang lagaknya seakan-akan lelaki. menteri yang memegang tali pinggang hitam karate itu diajak bertumbuk olah si polan di atas dan sekiranya pengawal pengiring piem tidak ada di kawasan makan majlis tertinggi (semasa PAU baru baru ini) maka akan meletuslah insiden memalukan di dewan merdeka. akan tetapi saksi yang melihat berkata bahawa pengawal peribadi piem hanya menahan menteri berkenaan kerana amat mengetahui kehebatan menteri wanita itu menendang sehingga boleh merebahkan si polan yang bergelar dato tadi!

seorang budah berhinguih di tgkt 4 dah bergelar dato...belumpun 40 dan belumpun menampakkan jasa dan bakti kepada masyarakat...mungkin jasa mengajas (adjust) perkara-perkara tertentu untuk musang di bumi di bawah bayu kot? budah berhinguih ni pernah di didapati bersalah lantaran politik wang semasa pemilihan jawatankuasa bahagian tidak lama dulu dan hukumannya hanyalah "a slap on the wrist" sedangkan orang lain tersungkur selama 3 tahun di luar amnoo (itulah sebutan sebenar parti yang akronimnya pekember -- pertubuhan kebangsaan melayu bersatu).

budak berhingiuh ni nampak rakus sangat, pakai kereta perdana executive bernombor PDA 7 dan berpemandu dan pengiring, jadi penasihat dasar kunun...jadi ketua pemuda...kini jadi dato...macam2 lah...celah2 tu jadi ahli lembaga pengarah sebuah syaribat kepunyaan amnooo...boleh ka macam ni???

dengan adanya wilayah p memberikan dato maka akan ramai lagilah dato di negara kita. jangan sampai nanti apabila kita berjalan akan tersepak dato dato dato dato sebab dah terlampau banyak sangat.... nanti sudah bersepah-sepah pulak...

Pak Tuan, seperkara yang saya tidak faham ialah kenapa DRY tidak bersuara mengenai cadangan WPKL memebri bintang sedangkan ianya hanyalah sebuah wilayah yang tidak punyai status negeri apatahlagi kedaulatan? Mengapa DRY diam?

Man Kodiang...

Syed Imran said...

Senario yang Man Kodiang lakarkan adalah satu realiti kehidupan, terutama sekali, di kota raya bernama Kuala Lumpur.

Berbekalkan pengalaman saya, DRY hanya akan mengulas apabila ditanya oleh pemberita. Kalau tak ada yang bertanya, maka diamlah dia. Dia macam sarang tebuan, perlu dijolok.

Anonymous said...

Rasanya dapat anugerah datuk (apabila cucu panggil) agaknya boleh buat kita senyum :)
tak sabar rasanya..

-mijan-