Wednesday, December 10, 2008

Tragedi Bkt Antarabangsa - berapa harga nyawa manusia?



Saya terperanjat mendengar kata-kata salah seorang mangsa tragedi Bukit Antarabangsa dalam satu temubual siaran berita salah sebuah stesen tv kita.

Lelaki yang masih muda itu (saya agak berumur bawah 40 tahun) dengan tegas menyatakan dia akan tetap tinggal di Bukit Antarabangsa walaupun menghadapi kemungkinan berulang tragedi tanah runtuh.

Alasan yang diberi oleh lelaki itu ialah sewa rumah di situ murah. Beliau berkata pangsapuri boleh disewa serendah RM200 manakala rumah teres RM600 sebulan. Murah. Cukup murah ikut piawaian Kuala Lumur/Ampang.

Kerana sewa yang murah, dia sanggup menggadai nyawa untuk terus menetap di Bukit Antarabangsa. Sekiranya lelaki itu berkeluarga, ini bermakna dia sanggup menggadai nyawa isteri dan anak-anaknya.

Saya tertanya-tanya sama ada nyawa manusia semurah itu kerana dia sanggup menghadapi malapetaka semata-mata kerana sewa kediaman yang murah.

Benar, ajal maut di tangan Tuhan. Tetapi manusia diajar untuk menolong diri sendiri, bertindak bijak dan waras untuk mengelak bencana dan malapetaka. Selepas melakukan sesuatu untuk itu, maka barulah kita berserah kepada Allah.

Sesungguhnya nayawa manusia tiada harga. Tidak boleh dinilai sama sekali. Hargailah nyawa kerana ia tidak boleh dijual beli.

2 comments:

Anonymous said...

Sayangilah nyawa anda. Ia merupakan pemberian yang tak ternilai oleh Allah SWT. Jangan hanya kerana sewa murah, maka sanggup menggadaikan nyawa...

Nick said...

Tak sangka pulak dia sanggup gadai nyawa untuk dptkan rumah sewa yg murah...kat tempat lain mahal sgt ke