Saturday, July 16, 2011

Polis dah kelabu mata dengan warna kuning, itulah agaknya.

 MAKLUMAT TERKINI - 17 Julai Timbalan Ketua Polis Negara berkata orang ramai boleh pakai baju berwarna kuning yang tiada logo atau lambang bersih. Katanya bukan setakat baju tetapi topi, tali leher, sarung kaki dan apa saja yang berwarna kuning. 



Awas jika anda ingin memakai pakaian berwarna kuning kerana warna itu kini menjadi satu ancaman kepada keselamatan negara. Bukan sekadar kemeja 't' tetapi apa saja pakaian berwarna kuning termasuk tali leher, selendang, tudung dan topi. Ia akan menjadi lebih berbahaya jika ianya bersih, tidak kotor, kerana perkataan 'bersih' juga kini satu ancaman.

Jika diamati foto yang saya kutip dari sumber Internet seperti di bawah ini, warna kuning sebenarnya kesukaan ramai. PM Najib pun gemar memakai baju Melayu berwarna kuning, Ratu Elizabeth pun memakai pakaian berwarna kuning semasa menerima menghadap Najib di London baru-baru ini dan jaguh badminton negara Datuk Lee Chong Wei pun pakai baju sukan berwarna kuning, warna utama pakain sukan negara kita.

Warna kuning, selain diiktiraf sebagai warna di-raja di Malaysia, juga menjadi warna kegemaraan pendokong demokrasi di Thailand.

Semoga Malaysia tidak menjadi bahan tertawa dunia kerana warna kuning.





9 comments:

cukup cukup la tu said...

jgn la benci polis mcm tu sekali.
yg pakai warna kuning bertulis BERSIH sahaja yg ditangkap.

-thethinker- said...

QE2 berbaju kuning mungkin kebetulan , tapi bila ros kat belakang nun tu pun kuning.. yg ini memang terang terang nak sound kat Najin nii

Syed Imran said...

bukan benci polis, almarhumah ibu saya pun polis sejak sebelum merdeka.

mr edz said...

saya benci polis yang buat jahat, polis yang baik saya doakan semoga sihat dan selamat selalu.

Anonymous said...

salam Pak tuan..Kpd Cukup cukup la tu.. bukan nya saja2 benci kat Polis. cuba anda tengok banyak rakaman apa yang terjadi pada mereka yang hadir pada 9 july semasa perarakan BERSIH..tertanya-tanya...kenapa Polis berindak begitu? kenapa Polis cenge sangat? awat kasar sangat? kenapa tak ambil sikap positive & proactive? kenapa nampak mereka benci teramat sangat pada hadirin hari itu...setelah melihat sendiri apa yang terjadi pada hari itu ..maka buatlah keputusan sendiri tentang perangai dan perbuatan Polis...nak benci ke atau meluat ke atau marah ke? atau....atau...hanya mereka yang ingat bahawa setiap perbuatan zhalim keatas individu lain akan pasti di pertanggungjawabkan oleh ALLAH swt di akhirat kelak..dan juga tak takut terhadap doa2 orang yang di zhalimi yg tidak terhijab? Pada hemat saya, EC perlu di rombak seluruh nya..Pengerusi, timb Pengerusi dll perlu di ganti dengan orang2 yg independent dan di hormati rakyat..bukan mereka yg ambil arahan drp putrajaya. Renungkanlah..Ayat 21 Surah An-Nur.."Dan jikalaulah bukan kerana karunia Allah atas kalian maka tidak akan ada seorang pun dari kalian yang bersih (dari perbuatan keji dan mungkar) untuk selama-lamanya, akan tetapi allah membersihkan siapa saja yang Dia kehendaki" Jadi janganlah phobia sangat tentang perkataan BERSIH ni..:)salam hormat, semoga kita mendapat hidayah dan rahmat dari Allah.ANAK TANJUNG DI KL

Syed Imran said...

mr edz,

Setuju. Lebih ramai polis yang menjalankan tugas secara adil dan saksama. Tetapi oleh kerana ada yang bersikap sebaliknya, maka bak kata orang tua-tua rosak susu sebelanga dek nila setitik.

ANAK TANJUNG DI KL,

Banyak bukti yang ada berkaitan tindakan polis pada hari berkenaan. Pihak polis pun dakwa mereka juga ada bukti sebaliknya. Saya belum melihatnya.

Anonymous said...

slm pak tuan

pihak polis auta ja lebeh. tpm kata polis ada bukti tp sampai la tarak apa2 pun. taktau la kan kot2 depa dok tengah edit muvie versi polis.

jelutong timoq

Syed Imran said...

jelutong timoq,

mola-mola depa kata nak tunjuk video yang depa, yakni polis, rakam. kita dok tunggu tak dak pon. la ni depa mintak sapa-sapa yang ada rakaman video 9 julai serah kat depa. nampaknya macam oghang kita dok kata pi mai pi mai dok tang tu jugak.

lama tak pi jalan tengku pasai mak menakan dah jadi arwah.

Anonymous said...

slm pak tuan,

mcm tu la yg dok ada belukang kaqat semua. depa dok buat sempoi mcm depa tu betoi. dok buat mcm depa bole perintah negara lg seratoih tawun. apserey...

kalau mai jelutong jgn lupa pekena nasi kandaq DEEn. slm.

jelutong timoq