Friday, January 25, 2008

ZAM tubuh Sahih nak tangkis maklumat palsu

Menteri Penerangan Datuk Seri Zainuddin Maidin (Mamu Zam) telah menubuhkan apa yang dinamakannya sebagai Pusat Rujukan Maklumat Sahih atau ringkasnya Sahih, dengan tujuan untuk menangani atau memerangi penyebaran maklumat palsu, khususnya menjelang pilihan raya umum yang hampir pasti diadakan awal Mac depan.

Mantan wartawan Utusan Melayu itu berkata Sahih akan mula menjalankan tugas atau peranannya pada 1 Februari depan.

Menurut Mamu Zam, Sahih boleh menentukan atau mengenal pasti hanya maklumat tepat dan benar disampaikan kepada rakyat dengan menggunakan kemudahan teknologi sedia ada.

Persoalannya, apa itu maklumat (atau Info bagi Mamu Zam dan Kementerian Penerangan) palsu? Siapa yang nak mengesahkan bahawa sesuatu maklumat atau berita atau cerita itu benar atau palsu?

Soalnya ialah kepercayaan orang ramai berkaitan apa yang mereka dengar atau lihat dan dengar. Saluran-saluran dan wadah maklumat yang dikuasai pemerintah atau yang berkait-rapat dengan pemerintah lazimnya menyalurkan maklumat atau berita yang memberi gambaran baik atau positif kepada pemerintah dan yang memberi gambaran kurang baik atau negatif kepada pihak lawan khususnya parti pembangkang.

Apa yang dilakukan bukanlah memastikan hanya maklumat tepat dan benar disampaikan kepada rakyat tetapi menyalurkan maklumat yang hendak disampaikan kepada rakyat atau dalam erti kata lain menyogok berita atau maklumat yang dipilih dan ditapis.

Kesahihan sesuatu maklumat itu terletak kepada siapa yang akan mendapat faedah dan siapa pula yang akan menerima padahnya. Jika maklumat itu kelihatan boleh memberi gambaran yang kurang baik kepada pemerintah walaupun ia adalah maklumat yang benar atau sahih, bagaimana? Mahukah ia disalurkan menerusi RTM, Bernama atau Jabatan Penerangan lebih-lebih lagi dalam menghadapi pilihan raya?

Rakyat dah pun mula disogok dengan cerita dan berita penyokong dan ahli parti pembangkang tertentu yang kononnya keluar beramai-ramai untuk menyertai atau menganggotai UMNO. Muslihat sedemikian, yang saban tahun diulang tayang terutama menjelang pilihan raya umum ataupun pilihan raya kecil, sebenarnya sudah ketinggalan zaman. Muslihat sedemikian, sebaliknya, boleh menikam tuan dan harus dihentikan kerana kesahihannya sering dipersoalkan.

13 comments:

Anonymous said...

seorang reporter bernama resigned selepas dibelasah kawan lama tuan syed, AU, hanya kerana reporter tersebut bertanya kepada mamu ZAM nasib petugas di bernamatv selepas diambilalih NTV7 pada 7 Mac ini.

tak pasti le sama ada AU menyinga selepas dibelasah oleh mamu ZAM, menteri penerangan paling goblok

Syed Imran said...

Inilah keadaan dan suasana sekarang. Dulu, saya pernah hentam GM secara terbuka dalam mesyuarat tetapi tidakpun diambil tindakan kerana pandangan dan kritikan diterima dengan baik, walaupun pedas dan pahit.

Jika benar apa yang saudara katakan, nampaknya kawan-kawan di Bernama sekarang tidak boleh buka mulut, apatah lagi mengkritik dan lagi menyedihkan bertanya mengenai masa depan mereka atau rakan-rakan.

Saya mempelawa AU memberi penjelasan, jika dia mahu dan boleh berbuat demikian, tanpa izin Mamu Zam atau Anuar Zaini.

Anonymous said...

Pak tuan,
tak lama lagi BERNAMA ni back to basic la.
Ada Av kena jual. Ada radio kena jual.
Ada Unit teknikal di baginya free ke anak syarikat.
Entah la apa lagi yang si AU ni nak jual.
Mungkin rumah pengawal tu pon kalau buleh jual dia nak jual jugak.

Anonymous said...

Ami Ban..

Pilihanraya dah dekat, macam-macam dah jadi lani... jalan yg tak ada tar 4 tahun lepas pun lani dah mula ada... sesetengah takut pada bayang sendiri.. kadang2 ada sebab takut...
ada mata tengok, ada telinga dengar dan ada mulut diam..

-mijan-

matbondkg said...

Pak Tuan,

Mamu Zam buat semua ni kerana nak pastikan dia tetap 'relevan' dalam suasana politik hari ni. Ini biasalah. Bila ada pilihanraya, masing2 mau tunjuk pandai. Mamu Zam rasa dia yang paling pandai dan kreatif. Dalam satu nafas, Mamu Zam mengiktiraf bahawa ada berita yang sekarang keluar dalam TV dia dan akhbar perdana belum tentu sahihnya! Jeng jeng jeng! Amacam Pak Tuan? Dengan tak disengajakan, Mamu Zam nak bagi tau kita semua bahawa jangan percaya semua berita yang keluar dalam TV dan akhbar besar - RTM, TV3, BH, Utusan, Star, NST dan semua yang dari kumpulan ni. Itu yang sebenarnya. Oleh kerana ketepatan berita ni diragui, maka Mamu Zam tubuh Sahih! Betul tak Pak Tuan?

Syed Imran said...

Betul kata Matbondkg. Sogokan berita namanya tu.

Menurut satu sumber, yang nak ambil alih Bernama TV bukanlah NTV7 tetapi dua buah syarikat yang dikawal oleh 'sahabat' Anuar Zaini.

Saya percaya maklumat ini lebih logik kerana NTV7 yang hampir muflis itu telah diambil alih oleh Media Prima dan tak mungkin NTV7 pula nak ambil alih Bernama TV. Kalau Media Prima ada logiknya sebab gergasi media itu kini menguasai semua stesen tv tidak berbayar dan kumpulan surat khabar NST/BH.

Lepas ini, mesti ada syarikat lain yang nak beli Radio 24.

Apa kesudahannya? Lembu segar yang menghasilkan susu yang banyak, yang dipelihara dan dibelai dengan penuh kasih sayang, akhirnya orang lain yang meraih untungnya.

Siapa yang mendapat untung? Maksud saya orang 'dalam' Bernama sendiri. Mesti ada yang dapat komisyen atau sagu hati. Jika tidak Bernama TV sudah pasti dipertahan dan dikekalkan sebagai sebahagian daripada hak milik Bernama.

Saya harap berita ura-ura nak jual Bernama TV tidak akan menjadi kenyataan, tetapi jika sudah terlambat, apa boleh buat.

matbondkg said...

Nak jual BERNAMA TV pulak? Apa nak jadi ni kat Bernama ni Pak Tuan oi! Depa ni nak bolot semua ka? Seorng pensyarah komunikasi bagi tau saya. kalau di negara maju seperti USA, mereka ada undang2 anti-trust yang melarang satu pihak menguasai semua syarikat dalam satu2 industri. Tapi kat Msia ni, yang mengamal falsafah Msia Boleh, nampak gaya semua dok lulus. Saya dengar anak pengerusi bernama pun bertugas di sana, dan baru-baru ni dia di hantar ke luar negara sebagai reward! Pak Tuan, you baik balik ke Bernama dan ambil alih pucuk pimpinan tu. GM tempat tu merapu...

Bila2 free tu, pak tuan lawatlah blog saya atas nama matbondkg. Kita buleh tukaq2 pendapat..

Anonymous said...

Salam . Pak Syed yang dihormati

Sayang semuanya sudah terlambat.
Penjualan unit Av kepada 2 syarikat luar dan pegangan 33 % anak syarikat BESSAr sudah dimeterai. Lebih 150 Warga unit Av sehingga hari ini tidak mendapat hitam putih samada mereka di tawar kepada syarikat baru itu. Ada perjumpaan dengan pihak pengurusan Av semalam tetapi masih lagi tidak mendapat penjelasan. AU hanya GM BONEKA YANG TIDAK mahu bertanggungjawab MENJAGA KEBAJIKAN PEKERJA unit AV.
28/2 saluran berita TV 24 akan dilancarkan oleh PM. Salah satu company yang terbabit bernama Silveredge. sekian terima kasih

Anonymous said...

Pak Syed,

Kita akan saksikan episod pembuangan 13 orang pekerja teknikal berulang dalam masa enam bulan daripada sekarang.Kali ini membabitkan lebih 150 warga unit AV.

Anonymous said...

Pak tuan,

selagi adanya berok2 tunggal kat sini selagi itu lah haru biru...berok tunggal sepesis ini perlulah dirantai dgn rantai basikal...kalau tidak
keje nak menggigit kepala urang jer..

Anonymous said...

BERNAMA akan menyambut 40 tahun penubuhannya pada tahun ini dengan TERgadai segala_galanya..!

Anonymous said...

Salam , Pak Syed


29 Januari, 2008 20:16 PM

Cadangan Saluran Berita Televisyen Bernama 24 Jam Ke Kabinet Secepat Mungkin.

KUALA LUMPUR, 29 Jan (Bernama) -- Cadangan mewujudkan saluran televisyen berita Bernama 24 jam akan dibentangkan kepada Kabinet secepat mungkin, kata Timbalan Menteri Penerangan Datuk Ahmad Zahid Hamidi.

"Kita akan bawa cadangan ini ke Jemaah Menteri untuk diluluskan bagi merealisasikan perkara ini secepat mungkin," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Anugerah Khidmat Cemerlang Skim Komersil, Anugerah Kewartawanan dan meraikan pesara Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata Bernama sudah mempunyai tenaga kerja mahir dan infrastruktur yang mencukupi diyakini mampu merealisasikan hasrat itu.

Katanya siaran berita televisyen Bernama 24 jam mungkin menggunakan saluran Radio Televisyen Malaysia (RTM) ataupun menyewa satu saluran daripada stesen televisyen berbayar Astro.

"Kami akan menggunakan dua cara iaitu selepas pendigitalan RTM berjalan lancar, salah satu saluran RTM mungkin akan diberikan kepada Bernama ataupun kita akan bekerjasama dengan Astro bagi menyewa satu saluran kepada Bernama," katanya.

Daripada petikan berita ini jelas menunjukan bahawa,saluran berita bernama 24 jam masih di peringkat Cadangan.

Datuk Ahmad Zahid Hamidi, menjelaskan cadangan saluran berita 24 jam perlu mendapat kelulusan daripada jemaah menteri.

Kemusykilan yang berlaku sekarang, bagaimana menurut Datuk Zahid Hamidi saluran berita Bernama 24 jam masih di peringkat cadangan,tetapi di Bernama TV sekarang sudah di peringkat perlaksanaan.

Menurut satu sumber,saluran ini akan memulakan mock run (Latihan)pada 15 hb Februari 2008. Pada 1 hb Februari akan ada kemasukan petugas baru dari luar.Mengikut jadual perancangan, saluran berita Bernama 24 jam akan dilancarkan pada 28 hb Februari 2008.

Melihat kepada senario ini jelas menunjukkan bahawa, saluran berita bernama 24 jam akan dilaksanakan tanpa mendapat kelulusan kabinet.

Kita berharap pihak Kementerian Penerangan terutamanya Datuk Zainudin Maidin dan Datuk Zahid Hamidi dapat membuat sesuatu
tindakan drastik, menangani masalah di mana perlaksanaan saluran berita Bernama 24 akan dilakukan tanpa mendapat kelulusan jemaah menteri.


Tidak tahu apa masalah yang berlaku kepada pengurusan Bernama yang kelihatan tergesa gesa mahu melaksanakan Saluran berita 24 jam ini.

Persoalannya sekarang, daripada apa yang diperkatakan oleh Datuk Zahid Hamidi,di pihak kementerian masih di peringkat CADANGAN, tetapi pengurusan Bernama sudah menghampiri peringkat PERLAKSANAAN?.

Walau apapun berlaku, yang paling penting adalah kebajikan pekerja Bernama TV setakat ini dilihat tidak terjamin. Kita tidak mahu pekerja Bernama Tv menerima nasib yang sama seperti berlaku kepada 13petugas Bernama sebelum ini.

Kita berharap pihak Menteri berwajib memandang serius tentang keadaan yang berlaku di Bernama Tv sekarang ini.

Adalah diharap Saluran berita Bernama 24 jam akan dapat dijayakan mengikut perancangan yang rapi dan prosedur yang betul dengan situasi menang menang baik kepada pekerja Bernama TV , pihak pengurusan Bernama dan Kementerian Penerangan keseluruhannya.


Sekian Terima Kasih.

Syed Imran said...

Bukankah apa yang sedang berlaku sekarang menimbulkan banyak tanda tanya?

Nampaknya Bernama tak ubah seperti 'ibu tumpangan' yang mengandung dan melahirkan anak untuk orang lain.

Sebagai GM yang naik dari bawah dan disambung kontrak oleh Mamu Zam, apa yang anda telah dan akan lakukan, wahai Azman Ujang, untuk menyelamatkan keadaan?

Usah berdiam diri kerana diam itu membangkitkan banyak tafsiran dan tanggapan, positif mahupun negatif.