Friday, May 27, 2011

Pemilihan timbalan presiden PAS

Pemilihan bagi jawatan timbalan presiden PAS kali ini bakal memperlihatkan hala tuju parti itu sekurang-kurang untuk satu tempoh terdekat.

Timbalan Presiden Nasharudin Mat Isa dicabar oleh Naib Presiden Tuan Ibrahim Tuan Man dan AJK Pusat Mat Sabu. Ketiga-tiga mereka memiliki latar belakang yang berlainan.

Mampukah Nasharudin mempertahankan kedudukannya pada pemilihan kali ini?

Persoalan ini menarik kerana dia dicabar oleh dua orang tokoh PAS yang boleh dikatakan antara langit dengan bumi. Tuan Ibrahim seorang ulama manakala Mat Sabu lebih dikenali sebagai seorang yang bijak berpidato dan diminati ramai di peringkat akar umbi.

Tuan Ibrahim mendapat sokongan golongan ulama dan veteran parti dan dilihat sebagai pencabar utama kepada Nasharudin. Namun demikian, kekuatan Mat Sabu tidak boleh diketepikan kerana dia juga mempunyai sokongan di kalangan ahli PAS.

Tuan Ibrahim, mantan pensyarah sebuah institusi pengajian tinggi yang satu ketika dahulu sering muncul dalam rancangan Forum Perdana RTM bersama-sama Prof. Haron Din dan Dr Hassan Ali, tidak kurang hebatnya sebagai seorang pemidato yang mampu memukau khalayak. Sama seperti Haron Din dan Hassan Ali, dia tidak muncul dalam rancangan terbitan RTM itu apabila aktif dalam PAS. 

Mat Sabu pula dikatakan dapat membantu presiden parti, Tuan Guru Abdul Hadi Awang selaku 'panglima jihad' berbanding dengan Nasharudin yang bersikap sederhana dan tidak agresif dalam menghadapi musuh politik terutama Umno. Nasharudin dilihat sebagai searang yang  condong kepada perpaduan 'ummah' termasuk sanggup bekerjasama dengan Umno.

Kesederhanaan Nasharudin yang mudah mesra dengan pemimpin-pemimpin Umno atas semangat persaudaraan Islam tidak begitu disenangi oleh mereka yang serik dan rasa telah dipermainkan oleh Umno. Mat Sabu dilihat sebagai tokoh yang mampu mengembalikan semangat juang PAS yang menolak kerjasama dengan Umno.

Namun demikian kehadiran Tuan Ibrahim mampu menggugat harapan Mat Sabu dan ini mungkin membolehkan  Nasharudin mempertahankan jawatannya. 

No comments: