Saturday, January 08, 2011

Pegawai menteri semestinya peka akan sensitiviti khalayak

Permohonan ma'af oleh Pegawai Khas kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung isu pemasangan salib pada majlis sambutan Krismas atau Hari Natal peringkat kebangsaan di Melaka pada 25 Disember lalu, hendaklah dijadikan teladan oleh pegawai-pegawai lain yang dilantik berkhidmat dengan Jemaah Menteri.

Datuk Hardev Kaur, yang juga seorang wartawan berpengalaman, memohon ma'af sekiranya 'permintaan' beliau mengenai penggunaan salib ataupun apa-apa lambang keagamaan pada majlis itu di salah-tafsirkan.

Isu penggunaan salib telah menjadi satu tengkarah hangat bukan sahaja di kalangan penganut Kristian tetapi  masyarakat umum dan Najib sendiri telah dijadikan sasaran cemuhan, kritikan dan hentaman terutama dalam alam maya.

Hardev, mantan editor Business Times, menafikan yang dia memberi arahan supaya unsur-unsur keagamaan Kristian, termasuk salib atau lambangnya, dibuang atau ditiadakan daripada majlis berkenaan.

Beliau sebaliknya menjelaskan bahawa beliau mencadangkan agar rostrum atau tempat di mana Najib akan berucap tidak mempunyai sebarang lambang keagamaan Kristian.

Hardev berkata ia hanyalah satu permintaan dan bukannya arahan. Sekiranya permintaan itu disalah-tafsirkan, beliau memohon ma'af.

Sebagai seorang yang pernah berkhidmat selaku setiausaha akhbar kepada seorang menteri, saya turut melalui banyak pengalaman yang mengajar supaya sentiasa peka akan perkara-perkara yang boleh mendatangkan tindak balas negatif.

Hardev, yang bertuah kerana dipilih untuk berkhidmt kepada Perdana Menteri, semestinya peka akan soal-soal yang boleh mendatangkan reaksi negatif kepada bosnya terutama yang berkaitan isu keagaman, kebudayaan dan sensitiviti rakyat.

Hardev juga harus sedar bahawa 'permintaan' yang datangnya dari Pejbat Perdana Menteri atau Jemaah Menteri selalunya tidak dilihat sebagai satu permintaan tetapi 'sesuatu yang perlu dipatuhi.'  Oleh itu, tidak timbul soal salah-tafsir kerana kepada pihak yang menerima 'permintaan' tersebut, ia bukan satu perkara remeh kerana ia datangnya dari Pejabat Perdana Menteri. Hardev sewajarnya sedar  akan hakikat ini.

Tindakan Hardev itu dilihat oleh kebanyakan penganut Kristian dan agama lain yang bukan Islam, sebagai sesuatu yang bercanggah dengan konsep 1 Malaysia yang diketengahkan oleh Najib. Orang yang menjadi sasaran kecaman mereka bukan Hardev, tetapi Perdana Menteri.

Saya tidak lihat beradanya apa-apa lambang keagamaan pada mana-mana majlis yang dihadiri oleh seorang ketua kerajaan, kerana dia adalah pemimpin semua kaum yang berbilang agama, boleh menjatuhkan imej atau pegangan agamanya. Dalam sebuah negara majmuk seperti Malaysia, kita sedar dan tahu akan kewujudan lambang atau unsur-unsur semua agama yang ada di bumi bertuah ini.

Kita tahu bahawa salib adalah lambang agama Kristian dan kita juga sedar kavadi tidak boleh dipisahkan dengan Thaipusam, patung Gautama Buddha dengan penganut Budis atau 'rangoli' dan 'diya' dengan Deepavali. Kita terima akan kewujudan semua lambang berkaitan agama tertentu dan kita tidak menghadapi apa-apa masalah dengannya.

Inilah hakikat yang harus diterima oleh seluruh rakyat.  

Tindakan Hardev bukan sahaja telah sedikit sebanyak menjejas imej Perdana Menteri tetapi membuatkan konsep 1 Malaysia yang dilaung-laungkan oleh pentadbiran Najib itu sendiri, menjadi bahan cemuhan terutama dalam alam maya dan di kalangan penganut agama Kristian dan agama-agama lain.





5 comments:

john black said...

bro syed,
saya melihat para pegawai pejabat menteri sekarang tidak seperti pegawai dulu. ialah, dulu lain sekarang lain, mana nak sama. dulu hanya mesin taip elektronik, tapi sekarang komputer yang ada internet. dulu hanya surat khabar dan tv sahaja, sekarang sudah ada blogs, facebook, twitter dan sebagainya. rakyat dulu tak pandai demand, tapi rakyat sekarang very demanding. pegawai2 menteri sekarang dah mula ranggi, tak seperti pegawai2 dulu.

bekas wartawan tidak semestinya boleh menjadi seorang setiausaha akhbar yang hebat prestasinya. banyak lagi perkara yang perlu dipelajarinya, tambahan pula berada di sektor awam yang penuh dengan pelbagai peraturan dan pekeliling yang melibatkan'karenah birokrasi'. janganlah pula bila berada di pejabat menteri, tambahan pula di pejabat pm, seseorang itu merasakan 'dunia ini ana yang ampunya'. perbincangan perlu dibuat sebelum sesuatu keputusan dibuat. jangan anggap keputusan yang dibuat itu adalah keputusan terbaik.

lihat saja sekarang, hardev kaur dah kelam kabut mohon maaf. damage has been done !

ada pula pegawai kerajaan yang 'colour blind'. ikut sesedap rasa dia sahaja apabila melibatkan kenaikan pangkat tanpa mengambil kira semangat cintakan sebuah negara bangsa!

nanti kita cerita di lain episod.

Unknown said...

John Black,

Well said, brother. As for Hardev Kaur, although it is never too late to apologise, as you said, damage has been done.

The most honourable thing for her to do is to resign.

Anonymous said...

Yes, i think she must resign.
Super kaki bodek that over do it.
Orang Islam pun tak buat macam itu.dia pandai-pandai mau buat lebih.

Hanjeebutt said...

Knowing Malaysians, resign is Greek.
The word is not in their vocabulary.

Ramli Mohd Yunus said...

That is Malaysian political scenario..kelas rendah!