Monday, January 24, 2011

DUN Selangor tolak usul pinda perlembagaan negeri

Seperti yang dijangka ramai, Persidangan Khas Dewan Undangan Negeri Selangor untuk meminda Perlembagaan Negeri ditolak dengan undi 34-20, iaitu kurang empat undi untuk keputusan dua pertiga.

Keputusan itu dijangka kerana berasaskan amalan demokrasi berparlimen di Malaysia yang menggunakan sistem 'whip', iaitu ahli parti mesti patuhi atau ikut arahan. Mereka tidak boleh undi ikut pendirian peribadi seperti yang diamalkan di kebanyakan negara maju.

Kerajaann Negeri Selangor pimpinan Pakatan Rakyat memerlukan undi 38 anggota DUN untuk membolehkan usul pindaan Perlembagaan itu diluluskan.

Apakah yang akan berlaku selepas ini? Bagaimana pula kedudukan Setiausaha Kerajaan Negeri yang perlantikannya mencetuskan masalah berbangkit sehingga membuatkan Kerajaan Negeri mengusul pindaan Perlembagaan?

Berlandaskan semangat demokrasi dan sistem yang diguna pakai di negara ini, Kerajaan Negeri Selangor seharusnya menerima kenyataan bahawa isu perlantikan SUK telah selesai. Kerajaan Negeri kena terima perlantikan SUK dan tidak boleh lagi melihatnya sebagai satu perlantikan yang terus dipertikai.

MB Tan Sri Khalid Ibrahim kena terima hakikat kerana beliau telahpun mengguna saluran DUN dan keputusan telah dibuat. Masalah kecil yang hanya tidak mengikut konvensyen tidak boleh dijadikan alasan untuk tidak menerima dan mengakui perlantikan SUK.

Sebagai seorang kakitangan awam yang ta'at setianya adalah kepada kerajaan sedia ada, iaitu Kerajaan Negeri pimpinan PR di Selangor, kita seharusnya yakin akan kemampuannya untuk berkhidmat kepada negeri dan rakyat dan mematuhi segala dasar dan arahan pentadbiran negeri.

Oleh itu, Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor yang diketuai oleh Tan Sri Khalid, mesti terima perlantikan SUK dan teruskan agenda pentadbiran seperti yang dijanjikan. Soal perlantikan SUK tidak boleh dijadikan satu polimik politik.

Teruskan kerja untuk negeri dan rakyat.


No comments: