Tuesday, March 05, 2013

Kesultanan Sulu - siapa sebenarnya sultan?

Kesultanan Sulu yang diasaskan oleh seorang pedagang/pendakwah Arab yang berhijrah ke kepulauan selatan Filipina itu dari Johor, kini menimbulkan masalah dan pertanyaan, walaupun pada hakikatnya kesultanan itu tidak wujud.

Isu tuntutan ke atas Sabah oleh apa yang didakwa sebagai waris sultan Sulu sebenarnya sudah basi dan tidak dapat diterima. Rakyat Sabah atau yang dirujuk sebagai "North Borneo" itu telahpun membuat keputusan kira-kira 50 tahun lalu untuk bersama-sama Persekutuan Malaysia. Nokhtah.

Keputusan yang dibuat oleh rakyat Sabah melalui 'pungutan suara' oleh Suruhanjaya Cobbold itu disah dan diakui oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan diterima oleh pentadbiran Manila ketika itu. Ia tidak lagi berbangkit.

Ada beberapa dokumen yang dengan jelas dan nyata menyokong pendirian  Malaysia walaupun kerajaan membayar 'sagu hati' kepada waris kesultanan Sulu. Pembayaran itu dibuat berdasarkan satu perjanjian kuno dan sebagai kerajaan yang bertangungjawab, Putrajaya akur. Itu yang berlaku tetapi ia tidak bermakna yang Malaysia mengiktiraf atau menerima hak kesultanan Sulu ke atas Sabah, tidak sama sekali.  

Ekoran pencerobohan  oleh "askar kesultanan Sulu" di Lahad Datu dan serpihannya di Semporna, lapan nyawa anggota polis Malaysia menjadi korban. Mereka sebenarnya pengganas dan mesti diambil tindakan sewajarnya.  

Selepas tiga minggu "bertapak" di Lahad Datu dan  beberapa kali diberi peluang untuk meletak senjata dan pulang ke Sulu tetapi mereka enggan, maka kerajaan Malaysia tiada pilihan melainkan mengambil tindakan untuk menghapuskan mereka. Rakyat Malaysia menyokong penuh tindakan yang diambil oleh kerajaan. 

Satu persoalan yang timbul ialah siapa sebenarnya "sultan" Sulu? Jikapun wujud seorang "sultan" tetapi di mana "kesultanannya"?

Yang pasti "kesultanan" Sulu sudah berkubur. Tidak wujud sama seperti kesultanan Melayu Melaka, kesultanan Mempawa di Kalimantan, kesultanan Aceh dan kesultanan lain di Palembang,  Riau dan pulau Jawa.

Orang boleh mendakwa yang dia adalah waris kesultanan-kesultanan tersebut tetapi apa gunanya ada jawatan dan gelaran tetapi tiada takhta?

Merujuk kepada "kesultanan" Sulu, kita tahu ada lima orang yang mendakwa sebagai "sultan" yang sah.  Kita ingin tahu yang mana satu  sepatutnya mewarisi "kesultanan" yang tidak wujud itu?

Adakah "Sutan" Muedzul Lail Tan Kiram? atau Jamalul Kiram III? atau Datu Mohamad Akjan Datu Ali Muhammad? atau Datu Abdul Rajak Aliuddin? atau Datuk Seri Putra Eddy T. Sulaiman?

Kelima-lima mereka mengaku sebagai "sultan" Sulu yang sah. Persoalan ini dengan sendirinya menunjukkan bahawa "kesultanan" Sulu sudah menjadi "sejarah" sama seperti kesultanan lain di Nusantara Melayu ini. 

Oleh itu, usah dilayan tuntutan mereka! 





No comments: