Wednesday, May 23, 2012

Perang bendera dan sepanduk di Terengganu

Saya berada di Terengganu, negeri yang beriman selama seminggu dan sedikit sebanyak berpeluang melihat 'perang bendera dan sepanduk atau kain pemidang' politik bermula dari Kemaman hinggalah ke Kuala Terengganu. 

Saya tidak meneruskan tinjauan ke utara Kuala Terengganu tetapi yakin keadaan yang sama sehinggalah ke sempadan negeri Kelantan. Perang bendera 'hijau putih' dan 'merah putih' dari yang bersaiz kecil hinggalah yang bergelar 'bendera gergasi' berkibar megah di merata tempat yang menjadi kubu kuat parti masing-masing. 

Begitu juga dengan sepanduk atau kain pemidang yang direntang dengan tertulis kata-kata yang membakar semangat, yang mengutarakan kejayaan dan tidak kurang pula dengan kata-kata sinis terhadap parti lawan. Antara beberapa sepanduk yang sempat diperhatikan, saya tertarik dengan sepanduk di bawah ini yang direntangkan di Kerteh. Kata-kata yang tertulis mungkin melucukan tetapi ada juga kebenarannya. "Terima Kasih PAKATAN RAKYAT! Kamu kuat, Duit kami dapat ......"
Saya bukan menyokong parti tertentu tetapi jika difikirkan, kata-kata itu mempunyai asas. Jika parti atau pakatan tiga buah parti politik itu lemah dan tidak memberi ancaman atau cabaran kuat kepada parti yang mentadbir Kerajaan Persekutuan, mungkin habuan dan bantuan yang begitu 'murah hati' seperti BR1M RM500, bantuan RM100 kepada pelajar sekolah menengah dan rendah serta baucer buku RM200 kepada pelajar IPT/Maktab tidak diadakan. 

Walaupun  sering kali dinafikan oleh pemimpin kerjaan, kita tahu bahawa semua bantuan dan 'habuan' itu ada kaitan dengan pilihan raya umum yang bakal diadakan sama ada sebelum Ramadhan atau selepas Syawal ini.

Walau apapun, rakyat sudah tentu menyambut baik 'hadiah' daripada kerajaan kerana siapa yang tidak mahu wang dan bantuan yang sedikit sebanyak dapat meringankan bebanan hidup. Untuk itu, suka atau tidak, mereka yang mendapat faedah kenalah menghargainya tetapi tidak semestinya dalam bentuk sokongan atau undi untuk parti politik tertentu pada PRU-13 nanti. Undi adalah hak mutlak rakyat yang layak mengundi. Terpulanglah kepada mereka untuk 'memangkah' parti atau calon parti yang mereka fikir layak atau wajar disokong. 

Semasa di Terengganu, saya tidak dapat mengagak parti mana yang akan mendapat sokongan majoriti rakyat pada PRU-13 kerana politik negeri yang pada satu ketika dahulu disebut sebagai "Kuwait Malaysia" itu agak unik. Kedua-dua parti utama Melayu, iaitu UMNO dan PAS saling bertukar tempat selaku pentadbir negeri. Mungkinkah kali ini rakyat Terengganu Darul Iman akan melakukan satu lagi penukaran atau akan kekalkan pentadbiran sedia ada? Sukar diramalkan!


No comments: