Friday, August 05, 2011

Serbuan Jais: Kenyataan penuh Datuk Dr Hassan Ali

Serbuan Jais: Kenyataan penuh Datuk Dr Hassan Ali

2 comments:

Anonymous said...

Tuan Syed,

Di dalam Agama Islam, dan mazhab syafie, kita tidak boleh menceroboh ke dalam majlis ugama lain.

Di dalam ulasan Dr. Hassan, dia menyebut tentang seksyen 10, enekmen jenayah. Tetapi bagaimana dengan hukum syarak? Sepatutnya pejabat Mufti Selangor mengambil bahagian dalam perkara ini.

Mengkut berita, ketua JAIS tidak tahu menahu mengenai serbuan JAIS. Kalau ini benar, maka pentadbiran JAIS perlu digubal supaya berjalan dengan betul.

Apakah sebenarnya yang dapat dicapai daripada serbuan ini selain daripada memberikan imej negatif kepada Islam.

Unknown said...

Benar. Jika menurut undang-undang lazim, pihak polis ataupun pihak-pihak penguatkuasa lain mesti mendapat waran terlebih dahulu sebelum memasuki mana-mana premis. Dalam kes ini, tiada waran sama sekali.

Saya memperturunkan kenyataan Hassan Ali untuk menunjukkan terdapat kekeliruan dalam tindakan JAIS dan PDRM. Dalam PAS Selangor sendiri timbul kekeliruan dan Hassan Ali diminta memberi penjelasan.

Apa yang dilakukan oleh JAIS dan PDRM bukan sahaja tidak kena tetapi, seperti yang saudara katakan, mencemar imej Islam.

Serbuan itu mendapat liputan meluas seluruh dunia dan ini memberi gambaran buruk tentang negara yang diiktiraf sebagai sebuah negara Islam yang sederhana dan boleh dijadikan contoh.