Thursday, July 01, 2010

UMNO dan Tan Sri Khalid Ibrahim

Barisan kepimpinan UMNO nampaknya begitu ghairah memperkatakan mengenai keputusan atau tindakan Parti KeAdilan Rakyat, PKR, menggugurkan MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim selaku ketua atau pengerusi PKR Selangor, dengan digantikan oleh naib presiden PKR Azmin Ali.

Heboh diperkatakan dalam media arus perdana mengenai perkara itu seolah-olah ia sesuatu yang baru dan menggemparkan. Ada juga ahli akademik yang memberi ulasan yang memihak kepada pendapat UMNO.

Tindakan oleh PKR itu dilihat sebagai kehilangan kepercayaan kepada TS Khalid dan sesuatu yang bakal menamatkan kerjaya politiknya. Azmin, mantan setiausaha sulit DS Anwar semasa berjawatan timbalan PM, dilaporkan sebagai tidak sehaluan dalam banyak hal dengan TS Khalid.

Saya tidak melihat perubahan kepimpinan PKR Selangor sebagai sesuatu yang luar biasa atau yang mengejutkan kerana perkara yang serupa berlaku pada masa-masa lampau dalam parti lain terutama UMNO.

Jika diambil ulasan dan kenyataan pemimpin-pemimpin UMNO peringkat Majlis Tertinggi dan Bahagian, apa yang berlaku di Selangor adalah sesuatu yang memperlihatkan tanda-tanda kejatuhan PKR atau setidak-tidaknya kemusnahan masa depan politik TS Khalid.

Kenapa ia harus dilihat demikian sedangkan kejadian atau tindakan yang serupa dilakukan oleh UMNO di beberapa buah negeri dan tidak pula timbul apa-apa masalah atau ulasan negatif oleh media.

Lihat saja di Terengganu, MB Datuk Ahmad Said bukan ketua perhubungan UMNO Negeri, ia disandang oleh naib presiden parti Datuk Hishamuddin Hussein. Tiada bezanya antara apa yang dilakukan di Terengganu dengan apa yang dilakukan di Selangor. Kita tidak lihat perlantikan Hisham sebagai satu tamparan kepada Ahmad Said atau UMNO hilang kepercyaan terhadap MBnya sendiri. Tidak sama sekali.

Di Kedah, ketuanya bukan mantan MB Mahathir Khalid tetapi seorang lagi naib presiden berasal dari Sabah, Datuk Shafie Apdal manakala di Pulau Pinang naib presiden kanan Datuk Ahmad Zahid Hamidi dilantik ketua, bukan Datuk Azhar atau Dr Helmi Yahya.

Kita boleh terima alasan yang UMNO Kedah dan UMNO Pulau Pinang memerlukan kepimpinan orang yang bertaraf naib presiden kerana kedua-dua negeri itu ditadbir oleh Pakatan Rakyat. Tetapi, alasan yang sama tidak boleh diberikan kepada kes Terengganu kerana negeri itu ditadbir oleh BN dan MBnya adalah dari UMNO.

Tiada pula ahli akademik yang memberi ulasan negatif terhadap kes di Terengganu seperti yang dilakukan dalam kes di Selangor sedangkan dari sudut politik, ada persamaan. Mungkin isu itu dilihat dari dua sudut yang berlainan, iaitu sudut UMNO dan sudut pembangkang.

Kita sedia maklum akan kepentingan jawatan dan pangkat kerana sebarang ulasan yang tidak memihak kepada yang berkuasa ada risikonya.

5 comments:

Anonymous said...

Walaupun terdapat persamaan di Terengganu dan Kedah tentang amalan UMNO, bezanya saya rasa adalah ketiadaan elemen rebutan kuasa. Hishamuddin tidak berentap dengan Ahmad Said; begitu juga Shafie Apdal dengan Mahadir. Sedangkan Azmin Ali dikatakan berusaha mengatasi kedudukan Khalid Ibrahim. Itu pun jika kita yakin dengan berita2 berkaitan dengan konflik Azmin-Khalid.

Elok juga jika dapat kita lihat dan cuba memahami dinamika persekitaran politik PKR di Selangor secara 'multi-dimensional'. Ini pandangan saya sajalah.

AYAH

ahmadnafiah said...

Orang UMNO dan ahli akdamik yang pro umno memang seperti itu bak kata pepatah melalyu kuman seberang laut dapat dilihat tapi gajah depan mata tak nampak, atau pun buat2 tak nampak

yoko ono said...

yang penting rakyat di dahulukan.ekonomi rancak dan dana negeri bertambah.distributive justice must be achieved in next few years.

Ramli Mohd Yunus said...

Tuan Syed,

Masalahnya ada beberapa orang prof kita yang bercakap macam pekerja parti lulusan SRP (Honours..kelas tiga..) Tidak melambangkan keintelektualan langsung.

Kata kata mereka bukan membantu UMNO tetapi menambahkan meluat orang pada UMNO. Inilah yang dikatakan prof kangkung!

Non-partisan said...

Kerana terlalu ghairah mencipta dan mencari kesalahan dan kelemahan parti lain, UMNO lupa dan lalai akan masaalah besar yang dihadapinya.

Maka berteriak dan menjeritlah mereka di setiap peringkat dan setiap sayap kononnya merekalah jaguh-jaguh UMNO.

Hakikatnya, rakyat sendiri tidak tahu dan tidak faham apa sebenarnya yang diperjuangkan UMNO sekarang kerana terlalu banyak polemik dalam parti itu.

Pergilah ke desa-desa dan kampung-kampung, kehidupan mereka seperti biasa walapun kerajaan gah dengan terminologi-terminologi serta jargon-jargon yang hebat-hebat seperti lab-lab, NKRA, KPI, NEM dll.

Tanya pemimpin-pemimpin UMNO di peringkat cawangan apakah mereka sendiri faham. Saya yakin mereka akan ternganga mulut dan menggaru kepala walaupun tidak gatal untuk mencari jawapannya.

Wahai jaguh-jaguh pusat, tinjau-tinjaulah mereka di ceruk-ceruk kampung,di pendalaman, di pesisiran pantai untuk betul-betul memahami dan merasai realiti kehidupan golongan marhaen.

Di situlah beradanya sumber kekuatan UMNO.