Thursday, October 22, 2009

Apabila kambing jantan bersekepala

Sudah menjadi lumrah kehidupan sang kambing mahupun sang haiwan lain, iaitu apabila bertemu, terutama di kalangan sang jantan, maka akan berlakulah perebutan sama ada kawasan atau hak untuk menjadi ketua dan "memiliki" sang betina.

Saya tertarik dengan apa yang berlaku di sebuah kampung dekat Chendering, Terengganu yang sempat saya rakamkan. Peristiwa itu berlaku beberapa tahun lepas dan saya bangkitknnya semula ekoran daripada apa yang telah dan sedang berlaku dalam gelanggang politik tanah air.

Walaupun ia tidak sama dari sudut kejadian, tetapi ia boleh diibaratkan dari sudut pengertian, iaitu perebutan kuasa dan kedudukan.



Foto ini menunjukkan dua ekor kambing jantan sedang berlaga kepala sama ada untuk membuktikan siapa yang lebih gagah atau untuk menguasai kawanan kambing yang ada di situ. Perbalahan antara dua ekor kambing jantan itu menarik perhatian seekor lagi kambing jantan.


Kambing ketiga mungkin cuba campur "kepala" atau ingin menjadi "kambing tengah" bertujuan meleraikan perbalahan. Ia adalah satu kemungkinan kerana niat kambing ketiga mungkin untuk mengambil kesempatan dan muncul juara.


Usaha kambing ketiga mungkin gagal dan akhirnya dia turut sama berlaga kepala dengan salah seekor kambing jantan yang bertelagah. Sementara kambing ketiga berlaga kepala, kambing jantan yang pada mulanya berlaga kepala berundur dan melihat apa yang sedang berlaku. Kambing berkenaan mungkin sedar bahawa dia telah bebas dripada perbalahan dan biarkan yang dua ekor itu berlaga kepala. Yang penting dia selamat dan berkemungkinan besar menjadi ketua dan hak untuk mengawal semua kambing betina di situ.



Apa yang berlaku antara tiga ekor kaming jantan di Chendering itu boleh dikaitkan secara ibarat dengan apa yang berlaku dalam kepimpinan MCA.

Pada mulanya perbalahan adalah antara presiden dengan timbalannya dan pokok pangkal adalah isu kepimpinan dan kuasa. Apabila keadaan menjadi semakin genting dan menuju ke tahap luar kawalan, maka muncul kuasa ketiga yang tidak menyokong sama ada presiden ataupun timbalan presiden tetapi mementingkn kelangsungan parti.

Dalam kes MCA kedua-dua pemimpin yang bersengketa kalah - presiden hilang kepercayaan majoriti ahli parti manakla timbalan presiden hilang jawatan. Pihak ketiga pun belum tentu menang kerana masalah belum selesai.

Kisah tiga ekor kambing jantan itu boleh juga diibaratkan dengan ketidaksepakatan di kalangan tiga parti politik yang bekerjasama dalam Pakatan Rakyat.

Dua ekor kambing jantan yang bertelagah boleh diibaratkan sebagai mewakili PAS dan DAP manakala kambing ketiga adalah Parti KeAdilan Rakyat. PAS dan DAP sering bertelagah terutama berkaitan soal Negara Islam manakala PKR cuba mententeramkan keadaan dan sesekali terlibat sama dalam sengketa.

Dalam episod MCA mahupun Pakatan, pokok pangkal adalah kuasa dan jawatan. Kambing jantan berlaga kepala juga untuk berebut kuasa dan hak ke atas kambing betina. Manusia dan haiwan sanggup beradu tenaga semata-mata untuk mendapatkan kuasa dan kedudukan.

6 comments:

Anonymous said...

Kambing laga kepala kerana betina, rasanya sesuai untuk disamakan dengan MCA, MIC dan UMNO.

gandukgemapq said...

kambing2 dalam pakatan diragui kejantanannya....

Unknown said...

Macam-macam tafsiran boleh dibuat dan ada kalanya kena pula.

kambing khunsa said...

Bukankah dalam Pakatan, ketua kambing jantannya sukakan kambing jantan? Ataupun sukakan kedua-duanya, jantan dan betina.

Anonymous said...

Kadangkala, apabila niat manusia tidak baik, mungkin kerana kuasa atau tamak haloba, kita boleh lihat persamaannya dengan kambing.

Adakalanya, perangai manusia jauh lebih buruk daripada kambing kerana kambing tidak ada kapasiti untuk menabur fitnah kambing kambing lain. Tidak serupa manusia.

Bedanya dengan kambing, manusia ada hati nurani. Hati manusia tergerak jika perbuatan-perbuatan itu menyakiti manusia lain. Jika manusia itu tidak berhati perut maka sama ia dengan kambing.

oney_chan9 said...

Seperti yang disebut dalam Al-Quran, manusia telah dimuliakan oleh Allah s.w.t sekiranya mereka bertaqwa. Jika tidak, mereka adalah lebih hina dari haiwan.