Thursday, April 16, 2009

Sandiwara dan perbalahan politik di sana sini

Malaysia tidak sunyi daripada sandiwara dan perbalahan politik sama ada antara parti yang memerintah dengan parti pembangkang atau sesama parti sendiri.

Rata-rata mereka yang terlibat atau barisan kepimpinan parti akan berkata "inilah demokrasi" atau akan menyifatkannya sebagai "masalah dalaman yang boleh diatasi".

ISU TKM PULAU PINANG

Isu pelantikan Timbalan Ketua Menteri 1 masih belum selesai. Pemimpin "sebenar" Parti KeADILan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim masih "bersandiwara" mengenai nama calon untuk dikemukakan kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng.

Saya tertanya-tanya apakah sukar sangat untuk memilih seorang daripada hanya dua orang yang ada kerana "kerusi TKM 1" dikhaskan untuk ADUN PKR yang mewakili orang Melayu. Atau adakah DS Anwar ada perancangan lain dalam muslihat politiknya di Penanti?

Lim Guan Eng sendiri dak naik bosan dengan sikap DS Anwar tetapi dia tidak berani untuk bertindak melaksanakan kuasa budibicarnya selaku Ketua Menteri. Orang mungkin tertanya-tanya siapa yang "berkuasa di Pulau Pinang? DS Anwar atau Guan Eng?

Jawatan TKM tidak diwujudkan melalui peruntukan Perlembagaan Negeri tetapi diadakan atas budibicara Ketua Menteri bermula pada zaman pemerintahan Tun Dr Lim Chong Eu apabila jawatan itu diberi kepada UMNO.

Guan Eng pula menggunakan budibicaranya apabila mewujudkan dua jawatan TKM semata-mata untuk memenuhi congak politik dan untuk memberi tempat kepada PKR dan "wakil" orang Melayu. Sebenarnya, jawatan itu tidaklah penting sangat kerana "kuasa" memerintah terletak di tangan Ketua Menteri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) .

PERGOLAKAN UMNO TERENGGANU

Lakonan politik UMNO Terengganu mencapai kemuncaknya apabila 10 orang ADUN tidak menghadiri mesyuarat Persidangan Dewan Undangan Negeri atas alasan menerima ugutan melalui sistem pesanan ringkas atau SMS yang "didakwa" dihantar oleh seorang pegawai kanan dari Wisma Darul Iman. Polis sedang menyiasat.

Kumpulan 10 itu menghadiri majlis perasmian persidangan tetapi "memulaukan" mesyuarat atau persidangan pada hari kedua dan kembali semula ke Dewan pada hari ketiga dan terakhir setelah "diarah" oleh Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak.

Umum mengetahui sebab sebenar kenapa mereka berbuat demikian dan ia lebih jelas apabila mantan Menteri Besar DS Idris Jusoh berkata Menteri Besar Datuk Ahmad Said "takut bayang-bayang". Kata-kata Idris Jusoh memberi pengertian yang halus dan mendalam mengenai pergolakan UMNO Terengganu.

Persoalannya ialah jika benar Ahmad Said takut "bayang-bayang", kita ingin tahu "bayang-bayang siapa" yang ditakutinya? Adakah "bayang-bayang" itu muncul ekoran daripada khabar di lapangan (yang mungkin benar dan mungkin tidak) bahawa ada ADUN yang akan mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Ahmad Said.

Kita tahu bahawa pelantikan Ahmad Said adalah atas perkenan Sultan Terengganu yang menolak calon yang dikemukakan oleh mantan presiden UMNO/Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad. Calon berkenaan adalah Idris Jusoh.

Apa yang sedang berlaku di Terengganu yang bergelar "Darul Iman" itu belum selesai kerana sandiwara itu baru memasuki babak kedua. Banyak lagi babak yang bakal dipentaskan untuk tontonan khalayak di bumi bertuah bernama Terengganu dan yang akan disiarkan ke seluruh negara oleh media baru dan konvensional. Dalam zaman sarwajagat sekarang, tiada sesuatu yang dapat disembunyikan daripada pengetahuan umum kerana wujudnya media baru.

Sesuatu yang perlu ditegaskan adalah sekiranya kemelut politik dalaman UMNO Terengganu tidak dapat diselesaikan secara baik, dan sekiranya DUN terpaksa dibubarkan, maka UMNOlah yang akan rugi besar. Gelombang biru sukar untuk menahan kemaraan gelombang tsunami.

UMNO SELANGOR TOLAK MAT TAIB

Di Selangor, keretakan dalam UMNO mula kelihatan apabila pucuk pimpinan parti diminta melantik tokoh lain selaku pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor.

Kenapa tiba-tiba muncul suara sedemikian? Kenapa ada pemimpin UMNO Selangor yang secara terbuka menolak kepimpinan Tan Sri Muhammad bin Muhammad Taib? Menarik, cukup menarik jika diteliti sepak terajang dalam UMNO Selangor.

Saya bukan peminat atau penyokong Mat Taib tetapi apa yang berlaku ke atasnya memperlihatkan sesuatu yang sewajarnyalah menjadi iktibar kepada pemimpin politik terutama UMNO.

Inilah nasib yang menimpa orang yang hilang kuasa dan kedudukan. Mat Taib ditolak kerana dia tewas dalam pemilihan naib presiden UMNO dan dia digugurkan sebagai menteri apabila DS Najib mengumumkan barisan atau saf (yang bermaksud barisan) Kabinetnya.

Walau apapun alasan yang diberikan oleh mereka yang menolak kepimpinan Mat Taib, yang jelas ialah dia diterima semasa dia ada kuasa politik dan ada jawatan dalam pentadbiran. Kuasa dan jawatan adalah sesuatu yang penting dalam kepimpinan UMNO dan sekiranya seseorang itu hilang kedua-duanya, maka dia sukar diterima sebagai pemimpin. Itulah hakikatnya.

UMNO PERLIS TERUS BERGELUT

Di Perlis yang bergelar Indera Kayangan, permusuhan politik di kalangan pemimpin UMNO negeri masih menjalar antara Padang Besar hingga ke Arau dengan tidak melupakan Kangar.

Hanya terdapat tiga bahagian UMNO di Perlis tetapi sukar bagi mereka untuk bersatu-padu dalam satu pasukan. Kenapa?

Saya telahpun menulis mengenai masalah di Perlis dan memadai dengan menyatakan bahawa semuanya berpunca daripada isu pelantikan Menteri Besar dan sikap pemimpin yang sukar menerima "kekalahan" dan "kehilangan" kuasa. Ya, seperti di Selangor, soal "kuasa" turut menjadi faktor di Perlis.

Kuasa bukan segala-galanya dan orang politik seharusnyalah sedar akan hakikat itu. Jika kuasa yang menjadi rebutan, maka "kuasa" juga yang boleh menjatuhkan seseorang pemimpin. Kuasa yang dimaksudkan ialah "kuasa rakyat" semasa pilihan raya dan "kuasa ahli parti" semasa pemilihan parti.


4 comments:

Anonymous said...

Salam sejahtera Tuan Syed,

Terima kasih di atas analisa-analisa bernas Tuan Syed terhadap pergolakan politik kita.

Saya juga harap agar Tuan Syed sudi memberi komen terhadap artikel-artikel berbaur perkauman yang menjadi modal berita Utusan Malaysia akhir-akhir ini.

Nampak sangat artikel-artikel menyemarakkan api perkauman di bumi Malaysia yang aman ini.

Sebagai orang lama dan dah banyak makan garam, saya berharap sangat agar Tuan Syed "bertindak" segera mengeluarkan analisa Tuan Syed sebelum Nasi Jadi Bubur.

Sekian terima kasih.

A Voice said...

Jangan lupa tegur Anwar pendalang wayang terhebat

Keylee Daud said...

bila mau aman la ini negara...huihui

PARPUKARI said...

Please read the truth about situation in Perak here, this story is from the Perak officials!

http://parpukari.blogspot.com/2009/04/perak-truth.html