Thursday, March 28, 2013

Kuasa "caretaker government" sepanjang tempoh pembubaran Palimen


Dewan Undangan Negeri Sembilan sudahpun terbubar berikutan cukup tempoh lima tahun kewujudannya. Tempoh lima tahun dikira bermula dari tarikh Dewan mengadakan mesyuarat pertamanya bukan dari tarikh pilihan raya diadakan.

Berikutan itu, semua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN)  menamatkan khidmat selaku Wakil Rakyat atau Yang Berhormat (YB) kecuali Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) yang terus  bertugas atas sifat "caretaker government" atau "memegang kuasa buat sementara" sehinggalah sebuah pentadbiran baru dibentuk.

Namun begitu, "kerajaan sementara" tidak boleh membuat apa-apa dasar atau rancangan baru tetapi sekadar memastikan perjalanan pentadbiran harian berjalan lancar tanpa sebarang gangguan. Mereka boleh meneruskan apa jua rancangan atau dasar yang telah dilulus oleh pentadbiran sebelum pembubaran Dewan.

Pembubaran DUN N9 akan disusuli oleh pembubaran DUN lain jika Parlimen atau DUN tidak dibubar serentak. Sama-samalah kita tunggu pengumuman oleh sama ada Perdana Menteri atau Jabatan Perdana Menteri.

Selepas Parlimen dibubarkan, mungkin kita ingin tahu bolehkah Jemaah Menteri atau Kabinet mnjalankan peranannya; bolehkah Menteri terus memegang jawatannya dan seterusnya menjalankan tugasnya; bolehkah Menteri merasmikan mana-mana majlis; dan bolehkah Menteri berhubung dengan penjawat awam. 

Perkara 43(2) Perlembagaan Persekutuan secara tersirat membenarkan seseorang Menteri memegang jawatan sehinggalah bermulanya penggal baru Parlimen. 

Oleh itu, tidak ada salahnya sekiranya seseorang Menteri merasmikan apa-apa majlis termasuklah majlis yang bukan di bawah tanggungjawabnya. Tetapi, dia tidak boleh dianggap sebagai menjalankan tugasnya jika dia merasmikan majlis yang bukan di bawah tanggungjawabnya.

Namun demikian, majlis yang dihadiri tidak melibatkan pemberian berupa sumbangan seperti komputer, basikal, enjin sangkut atau wang ringgit kerana ia boleh dianggap sebagai satu sogokan di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954. Ini kerana pemberian berkenaan boleh dilihat sebagai mendorong seseorang pegundi atau pemilih untuk mengundi atau memancing undi.

Harus diingati bahawa apa jua pemberian di sesuatu majlis yang dibuat dengan niat atau tujuan untuk memancing undi adalah satu perbuatan rasuah.

Oleh yang demikian, "kerajaan sementara" atau "caretaker government" yang wujud selepas pembubaran Parlimen berdasarkan konvensyen perlembagaan atau "constitutional convention" hanya bertindak selaku "pihak yang memegang kuasa buat sementara" bagi memastikan perjalanan hari ke hari pentadbiran berjalan lancar.  

Selaku "kerajaan sementara" hubungan dengan penjawat awam  tidak dapat dielakkan bagi maksud tugas harian  dimana penjawat awam terlibat secara langsung.
     


1 comment:

Anonymous said...

Tak beradat. Membiarkan dewan undangan terbubar sendiri baru nak mengadap sultan. Apa fungsi sultan kalau perkara sebegini penting pun dibuat sambil lalu saja oleh menteri besar.