Friday, March 01, 2013

MB Selangor pula minta BERNAMA perbetul fakta isu air

Belumpun reda isu mencedok berita, timbul pula berita yang menyebut bahawa Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meminta BERNAMA memperbetulkan berita 'yang mengelirukan' mengenai isu air di Selangor.

Kerajaan Negeri Selangor menegaskan bahawa berita atau artikel yang dikeluarkan oleh BERNAMA bertajuk "Air Selangor Dalam Keadaan Kucar-kacir"  yang disiarkan oleh beberapa buah akhbar pada 26 Februari lalu, adalah 'mengelirukan'.

Berita itu juga mengandungi kesalahan fakta berhubung usaha Kerajaan Negeri dalam memastikan rakyat mendapat perkhidmatan air yang lebih baik dan cekap pada kadar tarif munasabah.

Tan Sri Khalid mengutus surat kepada Ketua Pengarang BERNAMA, Datuk Yong Soo Heong, dengan menyatakan bahawa Kerajaan Negeri Selangor meletakkan tanggungjawab membetulkan laporan itu atas bahu BERNAMA yang cuai di dalam memilih pendapat 'pakar' yang meragukan.

Menurut Abdul Khalid seperti yang dilaporkan oleh "Selangor Kini" terbitan Kerajaan Negeri (edisi 1- 8 Mac 2013),   kenyataan seorang ahli akademik Dr Zaharuddin Ahmad Sabri  yang mendakwa kononnya dirinya seorang pakar air, lantas BERNAMA merumuskan bahawa pengurusan dan prasarana air di Selangor dalam keadaan kucar-kacir.

"Agak sukar untuk mengiktiraf beliau (Dr Zaharuddin) sebagai pakar air kerana dari semakan yang dilakukan, tiada satu makalah pun sama ada terbitan buku mahu pun artikel pendek yang pernah beliau hasilkan khusus dalam pengurusan industri air," kata Abdul Khalid.

Abdul Khalid berkata kenyataan Dr Zaharuddin yang mempersoalkan  kemampuan kewangan Kerajaan Negeri membiayai tawaran RM9.65 bilion bagi membeli empat syarikat konsesi air dipertikaikan.

"Nampak jelas beliau sebenarnya tidak mengkaji Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Akta 655) yang menerangkan secara terperinci penstrukturan semula industri perkhidmatan air.

"Selaras dengan Akta 655, aset air negeri dipindahkan kepada Pengurusan Aset Air Berhad (PAAB) pada nilai yang ditetapkan.

"Oleh itu, pemerolehan aset air akan dibiayai oleh PAAB, sementara Kerajaan Negeri akan membiayai pemerolehan nilai ekuiti konsesi," katanya seperti yang dipetik oleh Selangor Kini. 

Kita harap KP BERNAMA, Datuk Yong, akan segera memberi jawapan kepada Kerajaan Negeri Selangor seperti yang pernah dilakukannya apabila begitu cepat mengutus surat kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng tidak lama selepas pilihan raya umum lalu  yang mendapat pujian kepimpinan DAP.

Yong bertanggungjawab mempertahan kewibawaan BERNAMA dan jika berlaku kesilapan atau salah fakta, segera perbetulkannya. 


No comments: