Monday, March 04, 2013

PR ajak rakyat teguh mendokong pasukan keselamatan

Gabungan parti politik alternatif kepada Barisan Nasional (BN), Pakatan Rakyat (PR), hari ini mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk tetap teguh mendokong pasukan keselamatan, sama ada dari pihak polis atau tentera.

Dalam kenyataan media yang turut dihantar kepada penulis,  ketua umum KEADILAN Dato' Seri Anwar Ibrahim, Presiden  PAS Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan penasihat DAP Lim Kit Siang, berkata PR turut berdoa moga mereka (pasukan keselamatan)  kekal selamat serta bersemangat mempertahankan negara dan rakyat Malaysia dari ancaman pencerooh.

Ketiga-tiga pemimpin itu turut merakamkan ucapan takziah buat keluarga mereka yang terkorban dan rakyat Sabah serta berdoa moga roh mereka dicucuri rahmat.

Kenyataan ketiga-tiga pemimpin PR itu  nampaknya untuk cuba meredakan kemarahan rakyat atas kenyataan biadab salah seorang naib presiden KEADILAN yang juga ahli Parlimen Batu, Tian Chua yang dengan angkuhnya menyatakan bahawa apa yang berlaku di Lahad Datu itu adalah satu sandiwara yang didalangi UMNO.

Kebiadaban Tian Chua tidak boleh dima'afkan walaupun kepimpinan PR mengeluarkan kenyataan media berkenaan.

Namun demikian kita menghormati hak PR untuk bersuara kerana apa yang berlaku di Lahad Datu, Semporna dan Kunak membabitkan  pengganas  Sulu yang mencerobohi wilayah Malaysia di Sabah dan membunuh lapan orang pegawai dan anggota polis kita, bukan soal politik tetapi keselamatan negara.

"Pakatan Rakyat sedar keadaan mutakhir di Sabah sememangnya menimbulkan kebimbangan, akan tetapi kita menyeru agar orang ramai tetap bertenang dan tidak mengambil tindakan terburu-buru atau menyebarkan berita-berita fitnah yang boleh menimbulkan keresahan," kata mereka dalam kenyataan itu.

Ketiga-tiga pemimpin PR itu juga menyatakan dengan jelasnya keyakinan mereka terhadap kecekapan dan kebolehan anggota pasukan keselamatan menjalankan tugas dengan profesional sekiranya diberi kebebasan bertindak tanpa sebarang campur tangan politik. (Saya tidak pasti sama ada wujud campur tangan politik seperti yang didakwa itu)

Mereka seterusnya meluahkan rasa kesal dan kecewa dengan sikap kepimpinan negara yang tidak mempamerkan kewibawaan dan iltizam dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi. Mereka menyatakan bahawa pimpinan negara gagal menyalurkan maklumat tepat, cepat dan telus serta memberikan penjelasan terhadap apa yang berlaku kepada umum. (Dalam hubungan ini, ada kebenarannya kerana penceroboh boleh berada di bumi Sabah sebegitu lama dan mereka dengan mudah memasuki wilayah Malaysia dengan membawa senjata api)

"Pakatan Rakyat menuntut agar segera diadakan satu sidang khas Parlimen bagi membincangkan isu pencerobohan ini serta demi untuk mendapatkan gambaran sebenar insiden yang tercetus di Sabah. Kita juga berhasrat mengadakan satu persidangan meja bulat di antara pimpinan Pakatan Rakyat dengan pimpinan kerajaan dalam usaha untuk mencapai muafakat bersama berhubung isu ini," tambah kenyataan itu. (Saya setuju persidangan khas Parlimen dipanggil segera untuk membincangkan isu ini kerana rakyat berhak tahu kedudukan sebenar. Persidangan meja bulat tidak perlu sekiranya persidangan Parlimen diadakan).
   


No comments: