Wednesday, April 02, 2008

Malaysians has matured in thinking

In April 2006, the misinformed Information Minister said that the thinking of Malaysians had yet to reach the level of maturity as those in the West.

He said "it is a long way to go, it is not the time yet. We have to democratise them first, then only they will not think in terms of race".

He said that in reply to Teresa Kok (Seputeh MP) who was not happy that RTM's "Parlimen Hari Ini" programme had only invited government MPs to give their views.

The has been minister from Kedah claimed that Malaysians were still thinking a lot along racial lines, unlike the audience in Europe.

Well, the 12th general elections clearly demonstrated the maturity of Malaysians not only in thinking but also in decision making. They did not vote along racial nor religious lines.

In a matter of two years, based on the misinformed minister's statement in 2006, Malaysians has matured.

11 comments:

Anonymous said...

Dear Tuan Syed,
My personal opinion is the majority of our voters still think in racial and religious line. Perhaps it's just happened that some bad elements in BN along the way to the 12thGE made the voters turned against them. Examples like the 'kris' issue,theB N stooges' behaviour in Parlement, the religion conversion cases, the demolition of temple and mosques, the 'Zakaria Palace' case, the arrogance of the BN ministers', the Hindraf case, the ever power crazy of the BN leaders example like the to be vacant Penang Chief Minister post, manipulation of party posts in the BN component parties and off course the ever increase in price of petrol, and essential living items, food etc. That's why after the GE, we heard that many especially the Malay voters voiced their regret in voting the oppostion. The majority of the voters only thought to vote to deny the BN the 2/3 majority, but it turned out that every one of them thought the line. However I am hoping that after the voters have observed that the 5 states which are now governed by the opposition can show that they can govern better than the BN, then the voting on the racial and religious line will slowly diminish.

bendera merah said...

Salam Pak Syed,

Pak Syed punyer bicara tentang ini jerusalam post..
http://www.jpost.com/servlet/Satellite?cid=1205420740299&pagename=JPost%2FJPArticle%2FShowFull

Anonymous said...

The ex-Minister of Misinformation has discovered in a rude manner that Malaysians had matured by leaps and bound since he made that controversial and shallow minded statement by losing badly in the March 8 election. The Rakyat have shown him there is no place for an old fashion thinking leader(?) like him. Not now, not ever....Now,that is what we call,caught with his sarong down!

Anonymous said...

Pak Tuan,

Please lah...no need to give anymore publicity to Mamu Zam. He's gone. Why need to give him more space? Let's move on lah...tq

Matbondkg

Anonymous said...

Setiap kali pilihanraya saya teringatkan aruah ayah saya selalu membawa saya menampal poster “kapal layar” masa itu poster diperbuat dari kertas dan kami orang-orang kampung bergotong royong memasak sagu untuk dijadikan gam untuk menampal poster tersebut.

Masa itu juga seingat saya tiada bayaran yang diterima untuk menampal poster manakala sagu itu pun ayah saya beli di kedai walaupun harganya sekitar 20 sen tetapi ianya cukup bernilai sekitar 60an.

Pada masa itu juga Parti Perikatan atau parti Kapal Layar merupakan parti yang kuat pengaruh di kampung saya di Johor dan pada masa itu juga PAS masih tidak berjaya bertapak di Johor yang ada hanya Parti Perkemas jika tidak silap saya menggunakan lambang macam matahari terbit, aruah ayah cakap pada saya,itu parti Jepun saya percaya bulat-bulat apa yang diperkatakan ayah sebab itu juga saya dengar orang-orang kampung memberitahu saya.

Semasa hari penamaan calun , Ayah tidak dapat pergi ke Dewan Jubli Intan Mersing kerana jaraknya lebih kurang 30 KM dari Rumah saya dan pada masa itu kenderaan yang paling popular di kampung saya adalah Basikal dan cara borkomunikasi adalah melalui satu-satunya pondok telefon yang ada di kampung saya itupun kadang-kadang tidak berfungsi dan kami hanya tahu calun yang bertanding apabila van penerangan memasuki kampung pada sebelah petang,emak kata itu kereta propaganda datang memberitahu siapa akan bertanding dan pada masa itu kami tidak tahu apa itu adun atau wakil rakyat yang kami diberitahu apabila seorang itu dipilih ianya di kenali sebagai “Kauselar” saya pun tak bertanya dan membantah akan panggilan tersebut.

Fikiran orang-orang kampung saya pada masa itu tersangatlah jumud, maklumat hanya kami dapat dari “Van Propoganda Penerangan” yang masuk kampung dengan “Pembesar Suara Besar” dan memberikan ceramah yang hanya berpihak kepada parti perikatan, jadi pilihan orang-orang kampung hanya satu – kapal layar….

Pada hari mengundi pondok panas hanya satu dikampung saya hanya pondok panas kapal layar sebab parti pekemas tidak mampu untuk mengadakan pondok panas atau tiada sukarelawan untuk membantu parti mereka ,

Apabila ditanya kepada orang-orang kampung pada masa itu , nak kemana makcik,dengan bangga dan selamba makcik tu menjawab nak pergi memangkah UMNO.

Jadi saya membesar dalam budaya orang kampung yang hanya mempunyai satu pilihan atau satu jalur pemikiran hanya UMNO dalam benaknya

Apabila saya memasuki sekolah menegah ayah saya meninggal dan sejak itu saya tidak lagi pergi tampal poster kerana ayah sudah tiada dan pada masa itu kapal layar sudah karam dan diganti dengan logo Dacing dan pada saya pada masa itu yang baru mengenal apa itu politik telalu taksub dengan UMNO kerana dari kecil pemikiran saya diasak dengan Kapal Layar itu Dacing,Dacing itu UMNO

Saya juga bergerak aktif dalam pertubuhan belia dikampung dan sebagai ahli belia kampung saya secara automatik adalah ahli pemuda UMNO yang yuran keahlian dibayar oleh ketua cawangan , dan pada masa itu tujuan saya hanya untuk menolong membantu orang-orang kampung saya mendapat pembelaan yang sewajarnya dari kerajaan dan saya tiada cita-cita politik .

Saya berhijrah ke kuala Lumpur semasa berumur 19 tahun untuk menyambung pelajaran saya di sebuah institusi dan meninggalkan Belia dan Pemuda UMNO di kampung dalam benak saya hanya satu nak belajar lepas itu berkerja dan tolong emak dikampung,di kolej saya berjumpa dengan ramai teman-teman yang tidak sealiran dengan saya maksud saya ramai teman-teman menyokong gerakan islam seperti ABIM dan PAS manakala teman –teman tionghua menyokong DAP ( saya dimomokkan semasa dikampung ini adalah parti kominis) dan saya masih “berkarat” dengan keris UMNO selepasa menamatkan pelajaran saya berkerja di Kuala Lumpur sekitar 82’ pada masa itu alhamdullilah pasaran kerja banyak dan bermacam pilihan

Masa berlalu Kuala Lumpur telah berjaya megubah cara pemikiran saya saya sudah boleh menerima teman-teman dari PAS dan DAP tetapi hati saya tetap dengan UMNO kerana bagi saya pada waktu itu UMNO adalah satu-satunya parti untuk orang Melayu.

Meskipun begitu walaupun saya masih kuat dengan UMNO , tetapi kesedaran mengundi tidak ujud dalam diri saya kerana saya mendaftar sebagai pengundi di Mersing dan saya bekerja di Kuala Lumpur dan saya tidak berkesempatan mengundi parti kesayangan saya kerana masalah kerja.

Tahun 1998 betul-betul telah mengubah pendirian saya terhadap UMNO kerana manusia bernama Anwar Ibrahim, saya bukanlah peminat beliau apalagi menerima apa-apa habuan dari beliau tetapi saya tidak dapat menerima cara beliau diterajang keluar dari UMNO diaibkan seperti bukan seperti seorang manusia lalu berdetik hati saya ,itu Anwar Ibrahim orang no 2 UMNO dan banyak jasanya pada UMNO diperlakukan sebegitu rupa kalau aku macammana agaknya ?

Dan pada 1999 buat pertama kalinya dalam sejarah hidup saya saya bulatkan tekad saya mengambil cuti seminggu dan pulang ke kampung saya dan mengundi dan berkempen untuk PAS dan semenjak itu 1999,2004 dan 2008 saya tidak memangkah parti yang aruah ayah saya pangkah dan sekiranya ayah saya masih ada akan saya ajak ayah saya memangkah PAS.


Muslim United Organisation
Boikot Barangan Belanda

Monster Mom said...

Tuan, I think I'm matured enough to know that the then-minister is just talking rubbish.... hhmm....

Muhammad said...

Satu soalan yang saya ingin tujukan kepada semua.

Adakah ada sebuah negera di dunia ini, selain dari Malaysia dan Singapura, di mana kaum pendatang Cina telah berkembang begitu pesat jumlah penduduknya di dalam tempoh masa yang singkat (50 atau 60 tahun sahaja)? Mendadak jumlah penduduk yang begitu tinggi sehingga amat mempengaruhi suasana politik negara baru mereka.

Kalau ada, di mana? United Kingdom? Amerika? Negara-negara Eropah? atau Thailand?

Memang amat pelik kejadian di Malaysia ini (Negara yang dikenali sebagai bolehland).

Pada pengamatan saya masyarakat cina adalah secara tradisi masyarakat yang terlalu sibuk dan amat terikat kepada survival perniagaan mereka sehinggakan mereka melambatkan institusi perkahwinan. Lebih lambat dari kaum Melayu dan India.

Masyarakat Cina pula lebih selesa dengan bilangan anak yang sedikit. Bahkan ada mereka yang sanggup menunda keinginan mereka untuk menimang cahaya mata kerana business mereka belum lagi cukup teguh.

Sebaliknya, secara tradisinya, masyarakat melayu berkahwin dalam usia yang lebih muda malah ada yang berkahwin dalam masa mereka masih di Universiti atau kadang-kang sebaik sahaja habis sekolah menengah (terutamanya perempuan).

Orang melayu mempunyai bilangan anak yang lebih ramai. Ada juga yang berpoligami. (adik beradik saya 17 orang -akibat poligami).

Saya merasakan seakan ada sesuatu yang besar yang tak kena?

Adakah telah berlaku pengimpotan secara besar-besaran orang-orang cina dari luar negara kedalam Malaysia untuk sesuatu tujuan atau agenda politik Perkauman? Sedangkan Penempatan pendatang Indonesia selalu dirobohkan dan mereka dihalau keluar. Adakah ini kerana mereka berugama islam?

Saya minta dan memohon agar sama-samalah kita memikirkannya.

Anonymous said...

Salam all,

Sori to say , makin TM melalak , makin ler UMNO reput, makin tidur AAB ,makin punah UMNO. Tunggu rebah jer.

Kesian UMNO...

JOM PR (Pakatan Rakyat)

Anonymous said...

Tuan Syed,
Ada tercatat dalam sejarah sebelum kemederkaan pada satu ketika jumlah penduduk bukan Melayu jauh lebih besar dari penduduk asal Melayu di negara ini. Jika tidak kerana pegangan fahaman konfusius yang memerlukan mereka pulang ke kampung halaman mereka setelah sekian lama berkelana mencari rezeki, pastinya lebih ramai dari mereka akan bermastautin di sini dan senario negara hari ini mungkin akan berbeza. Nak dikatakan bernasib baik ke atau tidak, jika dari mula generasi awal orang Cina yang berhijrah ke negara ini mengambil tahu dan terlibat dalam politik negara, senario negara mungkin lagi berbeza dari hari. Kita sebenarnya tidak boleh menyalahkan sesiapa kerana ini sudah ketentuan sejarah yang tidak dapat dihalang yang telah mewarnakan suasana dan keadaan pada sesuatu ketika. Oleh itu jika ada yang menaruh syak wasangka kepada ketentuan yang telah ditetapkan oleh sejarah adalah tidak menerima fakta sebenar yang berlaku yang memberikan keseksaan kepada diri sendiri. Negara-negara yang dihuni oleh manusia homogeneous tidak juga menampakkan kemakmuran, keharmonian dan keamanan yang dicitakan. Catatan dalam kitab-kitab agama yang jelas menggambarkan ketentuan Pencipta yang mencipta hasil ciptaannya dari berbagai rupa bentuk dan warna supaya masing-masing boleh berkenalan dan memuji kebesaranNya dengan cara mereka tersendiri juga tidak ditaati. Oleh itu adalah terpulang kepada individu sama ada menerima ketentuan sejarah yang pastinya adalah dari ketentuan alam yang telah ditetapkan supaya perjalanan ke hadapan tidak menjadi kusut. Sekian.

Berita dari gunung said...

In a matter of two years?.
Not until Kemaman has the letter "g" taken out in pronounciation.

Berita dari gunung said...

Menteri Penerangan wajar memilih ayat-ayat yang sesuai, sebelum digelar celupar, bongkak dan tidak sensitif. Masih awal lagi, tapi jangan persiakan.