Thursday, June 04, 2009

Pakatan P Pinang dah tak sepakat?

Beberapa peristiwa berkaitan politik setempat kebelakangan ini di Pulau Pinang memperlihatkan masalah dalam pentadbiran Pakatan Rakyat pimpinan DAP. Masalah atau perbalahan adalah antara DAP dan Parti KeADILan Rakyat dan tidak membabitkan rakan kerajaan campuran ketiga, PAS.

Mula-mula isu perletakan jawatan Timbalan Ketua Menteri I dari PKR yang turut melepaskan jawatan Ahi Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penanti, dalam kawasan kerusi Dewan Rakyat bagi Permatang Pauh.

Walaupun kemenangan berpihak kepada calon PKR yang dipermudahkan dengan pemulauan oleh BN, tetapi cara perletakan jawatan ADUN tidak disenangi oleh DAP dan PAS. Ramai pihak bersetuju bahawa perletakan jawatan itu tidak kena dan tidak selari dengan semangat Perlembagaan. Ia lebih merupakan permainan politik PKR.

Belumpun reda isu Penanti, kini timbul pula isu pemboikotan acara mengangkat sumpah Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) oleh hampir semua ahli majlis dari PKR. Mereka tidak setuju perlantikan seorang pengkhidmat awam, iaitu mantan Pegawai Daerah Seberang Perai Utara (SPU) selaku YDP MPSP.

Menurut mereka, persetujuan telah disepakati yang mahukan jawatan YDP MPSP dan YDP MPPP (bagi bahagian pulau Pulau Pinang) diterajui oleh orang politik, bukan pengkhidmat awam. Bagi MPSP jawatan itu diperuntukkan kepada PKR manakala bagi MPPP kepada DAP.

Ahli-ahli majlis MPSP yang memboikot upacara itu mempersalahkan Ketua Menteri dari DAP, Lim Guan Eng kerana membelakangkan PKR dan tidak berpegang kepada janji.

Tindakan memoikot itu menimbulkan kemarahan seorang wakil rakyat DAP yang juga salah seorang tenaga penting di belakang pentadbiran Guan Eng, iaitu Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi,
yang mendesak mereka yang memboikot upacara itu supaya letak jawatan dalam tempoh 24 jam.

Nampaknya, pakatan sudah tidak sepakat di Pulau Pinang.


2 comments:

siakap said...

Pak Tuan,

Ingat tak perpatah ini:
Balik Pulau, Bayan Lepas
Ini terpelau, sana terlepas. satu lagi :"Yang dikejar tak dapat yang dikandong berciciran." Itu akan terjadi kepada PKR kerana terlalu jelojoh dan gilakan kuasa.
Mereka tidak begitu faham konsep perkongsian kuasa, kompromi dan tolak ansur.
PKR mengorek kubur sendiri.

Manickam Nadeson said...

PKR adalah party yang menyebabkan masalah di kebanyak tempat. Orang-oreang ini memang bawa masuk perangai UMNO ke PKR. Dia orang ini tak akan berubah, walau macam mana dilayan pun mereka akan berkekal sikap dan pernagi UMNO itu. seba itu lah semua isu-isu ini berbangkit.