Tuesday, May 31, 2011

Retak menunggu belah – tanah runtuh di Taman TAR

P5250035 P5250036 P5250037 Tiga keping foto ini memperlihatkan bahaya yang sedang menanti penghuni-penghuni rumah mewah di lereng bukit Taman Tun Abdul Razak, Ampang.

Bencana alam yang berpunca daripada perbuatan manusia itu sendiri sukar dielak. Semuanya kerana perbuatan dan sikap rakus manusia menebang pokok dan meratakan bukit atas nama pembangunan.

Negara kita diberkati tuhan dengan tanah yang amat luas untuk dibangunkan projek perumahan tetapi ramai yang memilih bukit-bukau. Kerosakan ke atas 'pasak bumi' bukan sahaja menjejas sistem ekologi tetapi mampu membawa kecelakaan kepada manusia.

Ada yang bukan sahaja mendirikan 'istana' di atas bukit tetapi membina tapak helikopter mendarat yang bukan sahaja mengganggu ketenteraman penduduk tetapi boleh memberi kesan kepada alam sekitar.

Manusia tidak boleh mempersalahkan alam atau cuaca apabila bencana menimpa. Salahkan kerakusan dan ketamakan untuk mengaut untung. Kumpulan Berjaya milik Vincent Tan, umpamanya, telah meratakan bukit di Taman TAR semata-mata untuk mewujudkan sebuah taman kediaman mewah.

Keadaan di sekitar Taman TAR boleh diibaratkan seperti retak menunggu belah. Menunggu masa ...untuk rebah.

No comments: