Sunday, February 07, 2010

Pulau Pinang ketandusan pemimpin?



Kekecohan dan kecelaruan politik yang sedang melanda Pulau Pinang memperlihatkan satu perkara yang amat ketara - pemimpin anak negeri yang diketepikan.

Jika pada satu ketika dahulu Pulau Pinang bangga dengan kejayaan anak negeri menerajui atau menjawat jawatan kanan dalam pentadbiran negara, perkhidmatan tadbir dan diplomatik dan angkatan tentera, kini mereka terpaksa menerima "orang luar" untuk memimpin di peringkat negeri.

Anak Pulau Pinang dah pun jadi Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri, Presiden dan CEO Petronas, anak Malaysia pertama selaku Ketua Polis Negara, Datuk Bandar Kuala Lumpur, Ketua Setiausaha Kementerian dan anak Malaysia pertama selaku Panglima Tentera Laut.

Itu dahulu dan dahpun menjadi sejarah.

Sekarang - Ketua Menteri orang Melaka, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri orang Perak dan salah seorang pemimpim NGO Melayu yang membuat bantahan jalanan Jumaat lalu pun orang luar - iaitu dari pasir Mas, Kelantan.

Pulau Pinang sebenarnya tidak ketandusan pemimpin tetapi rakyat negeri itu sendiri yang menolak pemimpin tempatan atas banyak sebab yang pemimpin politik setempat sedia maklum.

Kehadiran Lim Guan Eng dari Melaka untuk menerajui pentadbiran negeri, pada mulanya diterima orang Pulau Pinang atas faktor tertentu, tetapi selepas setahun masalah mula timbul.

Pentadbiran Guan Eng mula memperlihatkan kelemahan demi kelemahan terutama dalam mengendali perkara-perkara yang mencuit kepekaan rakyat.

Keadaan menjadi lebih kalut apabila rakan kongsi politik dalam Pakatan Rakyat (R) sendiri yang mengkritik dan membidas kepimpinan Guan Eng. Jika yang mengkritik itu hanya wakil rakyat Melayu, banyak tanggapan mungkin dibuat, tetapi apabila ianya turut melibatkan wakil rakyat bukan Melayu dan dari DAP itu sendiri, maka sukar untuk menolak begitu sahaja tuduhan yang dilemparkan.

Saya bukanlah peminat Datuk Seri Zahrain Mohamad Hashim, Ahli Parlimen Bayan Baru, mantan pengerusi Parti KeAdilan Rakyat Pulau Pinang dan mantan Ketua UMNO Bahagian Tanjong, tetapi apa yang didedahkannya adalah sesuatu yang serius.

Zahrain, sejak zaman UMNO, adalah penyokong kuat mantan Timbalan Perdana Menteri yang kini Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan apa yang disuarakannya bukan saja dituju khusus kepada Guan Eng tetapi tempiasnya jatuh ke muka Anwar. Ini kerana selama ini, Anwar cepat mempertahankan Guan Eng dan tindakannya itu tidak disenangi oleh kepimpinan akar umbi PKR.

Anwar perlu lebih berani dan lebih tegas dalam menangani masalah di Pulau Pinang jika ingin melihat pengekalan pentadbiran PR pada pilihan raya akan datang. Anwar semestinya menegur Guan Eng dan DAP. Bukan sentiasa mempertahankan apa yang dibuat oleh setiausaha agung DAP itu.

Rakyat Pulau Pinang dah mula naik bosan dan meluat dengan tindak-tanduk Lim Guan Eng. Ia bukan soal perkauman atau kebencian orang Melayu, ia adalah kebencian rakyat. Jika ia tidak ditangani segera, PR akan hanyut apabila berhadapan dengan rakyat pada pilihan raya umum ke-13 kelak.

UMNO pula tidak boleh berpeluk tubuh dan anggap apa yang sedang berlaku sebagai satu kemenangan. Jika UMNO ingin mempertahan sokongan rakyat, UMNO mesti membersih rumah tangganya sendiri terlebih dahulu. UMNO Pulau Pinang memerlukan muka baru yang bukan sahaja berpendidikan tetapi bersih daripada segala-segi untuk diketengahkan sebagai pemimpin.

UMNO Pulau Pinang mesti berubah untuk elak direbahkan oleh rakyat.

4 comments:

Anonymous said...

Tinggal di KL, tapi saya setia mengundi di Pulau Pinang (Parlimen Bukit Gelugor); susah nak nampak kebangkitan semula UMNO dan BN. Terlalu ramai mamak tongkang kau-kau mengusai politik UMNP P Pinang. Mamak (dan Mami) tongkang ini ada reputasi hidung tinggi yang susah nak mereka tinggalkan. dari dulu pun, mamak tongkang inilah ynag bercakap banyak mengenai memperjuangkan orang Melayu P. Pinang. tetapi semuanya indah di bibir sahaja. Merekalah yang berpakat dengan cukong India dan Cina untuk memperlingkupkan rakyat marhen Pulau Pinang, dalam usaha mereka untuk menggemokkan tembolok sendiri.

sri hartamas

Anonymous said...

Pak Tuan Syed,
Bukan saja UMNO tetapi BN telah tersungkur di Pulau Pinang terutam di bahagian Pulau. saya tak hairan pada piihan raya ke-13 nanti kerusi BN di tanah besar juga banyak yag akan jatuh termasuk Parlimen Kepala Batas. Media terkini hebuh menyatakan bahawa PR kucar kacir di Penang tetapi dalam BN lebih teruk.UMNO negeri bawah pimpinan Zaid Hamidi secara rahsia tolak oleh Gerakan, MCA dan MIC. Ketua Pembangkang DUN Pulau Pinang betul-betul badut circus India. UMNO dan BN mesti kerja 2X lebih keras untuk kekalkan kerusi yang dimenangi pada PU lepas. Jika masih ditakuk sekerang bye, bye.
Lim Guan Eng wAlk the talk but Zaid talking only la. Azahar Badut only walk east and west and trying oing straight.Next General election BN terutama UMNO kena berani letak calon muda berwajah krebiliti, ikhlas, bertanggungjawab dan amanah. those old and korup mesti digugurkan.

Ahli UMNO 1969

Anonymous said...

Saya bukan tak bersemangat Melayu tapi banyak kali juga saya terbaca pandangan mengatan dalam PRU 13 nanti, rakyat akan jatuhkan PR. Pada hakikatnya cukupkah bilangan pengundi yang akan undi BN sedangkan puak-puak depa tu bersatu hati dalam senyap. Takkan Cina PP nak bagi peluang BN balik balik PP...tak kira MCA ka Gerakan ka..Nanti PCM pun akan sokong DAP demi mempertahan kuasa di PP. Mungkinkah ini menjadi kenyataan.?

Hambali ® said...

Lepas satu, satu.

Cukup-cukuplah polemik politik ni.

Rakyat koi susah. Rega barang makin naik. Rakyat makin kena ikat perut. Yang turun hanyalah hujan.