Sunday, November 03, 2013

Sungai Limau: "Kerajaan BN" lawan PAS - siapa pilihan rakyat?

Pilihan raya kecil untuk mengisi kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri Kedah kawasan Sungai Limau akan diketahui Isnin ini. Ia bukan antara UMNO yang mewakili Barisan Nasional dan  PAS, rakan Pakatan Rakyat,  tetapi antara "Kerajaan BN" dan PAS.

Kenapa saya kata antara "Kerajaan BN" dan bukan BN atau UMNO? Jawabannya jelas apabila melihat para Menteri Kabinet Persekutuan yang diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri berkampung dan turun padang.

Tan Sri Muhyiddin Yassin dan para Menteri, boleh dikatakan semuanya belum pernah ke Sungai Limau kecuali Mej-Jen (B) Jamil Khir Baharom, tiba-tiba masuk kampung atas urusan "rasmi" Kementerian masing-maasing atau Jabatan dan Agensi di bawah Kementerian berkenaan.

Atas sifat "tugas rasmi" itulah menjadikan pilihan raya kecil ini pertandingan bukan antara UMNO dengan PAS tetapi antara "Kerajaan BN" dengan PAS.

"Tugas rasmi" atau "majlis rasmi" hanyalah "alat" yang diguna pakai untuk berkempen. Apabila berselindung disebalik faktor "rasmi" itu, maka dana kerajaan atau wang pembayar cukai dan hasil negara, boleh digunakan.

Wang tersebut diguna untuk meluluskan projek-projek pembangunan, memberi bantuan kepada nelayan dan petani, memberi peruntukan atau sumbangan kepada sekolah-sekolah termasuk sekolah agama rakyat (sekolah pondok) dan sekolah jenis kebangsaan Cina dan sekolah kebangsaan dan untuk prasarana awam seperti jalan, bekalan letrik, paip air dan pengairan dan saliran.

Atas sifat "rasmi" juga para menteri dan pegawai-pegawai Kementerian, Jabatan dan Agensi boleh turun padang dan membuat tuntutan-tuntutan seperti elaun perjalanan, elaun penginapan dan elaun makan. Jika bukan kerana tugas "rasmi", mereka tidak layak mengemukakan apa-apa tuntutan sekalipun.

Oleh itu, kos sebenar pilihan raya kecil Sungai Limau lebih besar daripada apa yang diperuntukkan   kerana ia turut melibatkan segala tuntuan yang akan dibuat oleh para menteri dan kakitangan awam selain peruntukan segera atau sebaliknya yang diperturunkan di Sungai Limau. 

"Tugas rasmi" para menteri tidak lebih daripada satu alasan atau sebab untuk membolehkan mereka berkempen dengan menggunakan kemudahan, tenaga kakitangan awam dan wang rakyat.  Ia tidak lebih dan tidak jua kurang daripada itu. 

Siapa yang akan menjadi pilihan pengundi Sungai Limau? Jika "Kerajaan BN" menang maka berbaloilah kempen yang dijalankan, tetapi jika PAS terus menjadi pilihan, bermakna satu tamparan hebat untuk Muhyiddin dan Mukhriz Tun Mahathir.

Kedua-dua pihak yakin boleh menang. Sepatutnya begitulah. Sebagai seorang pengamat yang bukan penganalisis politik seperti sesetengah pensyarah dan tenaga pengajar menara gading mengaku apabila memberi ulasan, saya hanya berani membuat agakan, iaitu saya kurang yakin BN boleh menang. Saya mungkin silap, sebab itulah saya hanya agak.   

  

No comments: