Monday, November 04, 2013

Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah


Salam Ma'al Hijrah diucapkan kepada umat Islam walau dimana anda berada. Dunia Islam kini kucar-kacir, orang Islam berperang sesama sendiri, pemimpin negara Islam bersekongkol dengan pemimpin negara yang menzalimi umat Islam (Israel umpamanya) dan membuka pintu untuk membolehkan negara kuasa besar menyerang negara Islam dan membunuh umat Islam. 

Sabda Rasulullah (Sallallahu 'Alaihi Wa Sallam) seperti yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal: "Hamba-hamba Allah yang jahat ialah mereka yang sentiasa membuat fitnah dan memecah-belahkan persaudaraan." 

Ianya telah dan sedang berlaku di kalangan negara Islam; di Libya, Mesir, Suria (Syria), Yaman, Iraq, Afghanistan dan Pakistan, antaranya. 

Semoga dengan munculnya Tahun Baru Hijrah ini, dunia Islam akan kembali kepada persaudaraan seperti yang disabdakan oleh Rasulullah (Sallallahu 'Alaihi Wa Sallam): "Orang Islam sesama Islam yang lain adalah bersaudara, tidak mengkhianati, membohongi dan membiarkan saudaranya." (Riwayat Imam Muslim)

Imam Bukhari dan Imam Muslim turut meriwayatkan sabda Nabi yang bermaksud:

"Kamu semua adalah pemimpin, dan kamu semua bertanggungjawab terhadap rakyat pimpinan kamu. Seorang ketua adalah pemimpin dan dia bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Seorang lelaki adalah pemimpin terhadap ahlinya dan dia bertanggungjawab terhadap yang dipimpinnya. Seorang wanita adalah pemimpin dalam rumah suaminya dan dia bertanggungjawab terhadap apa yang dia pimpin. Seorang pembantu adalah penjaga harta majikannya dan dia bertanggungjawab terhadap tugasnya. Semua adalah pemimpin dan semua kamu bertanggungjawab atas apa yang kamu pimpin."

Khalifah Ali bin Abi Talib berpesan: "Barang siapa yang ingin menjadikan dirinya pemimpin, ia hendaklah mula-mula memimpin dirinya sebelum memimpin orang lain."

Alangkah baiknya jika kita, pemimpin dan umat Islam keseluruhannya, dapat menghayati dan mengamalkan tanggungjawab yang diamanahkan itu.

Salam Persaudaraan Islam dan Selamat Menyambut Ma'al Hijrah.


  




No comments: