Saturday, February 23, 2013

BERNAMA cedok artikel? Jika benar ia mengaibkan!

Pertubuhan Berita Nasional Malaysia atau BERNAMA dikatakan telah mencedok atau menciplak (plagiarise) satu atikel mengenai ramalan keputusan pilihan raya umum dari portal berita lain dalam talian. 

Jika benar seperti apa  yang dilaporkan oleh portal berita dalam talian Malaysiakini hari ini, ia amat mengaibkan.

Malaysiakini mendapati artikel BERNAMA bertarikh 21 Februari itu adalah hampir seperti disalin (carbon copy) dari sebuah artikel yang disiarkan pada 9 Februari oleh laman sesawang pro-Barisan Nasional (BN), The Choice.

Artikel yang dikeluarkan oleh BERNAMA itu dikutip pula oleh hampir semua media arus perdana (sudah pasti) kerana ia memberi gambaran atau kebaikan untuk kerajaan BN, lebih-lebih lagi menjelang pilihan raya umum ke-13 dalam tempoh sebulan dua ini.

Artikel berkenaan memetik Economist Intelligence Unit (EIU) sebagai melaporkan bahawa BN dijangka memenangi pilihan raya umum akan datang. Sudah tentu  berita sedemikian rupa amat dinanti-nantikan oleh kerajaan (BN) dan media arus perdana terutamanya BERNAMA.

Yang menariknya, Malaysiakini mendapati dalam laporannya, BERNAMA  telah menokok tambah tiga perenggan kepada artikel asal yang disiarkn oleh The Choice.

Ketua Pengarang BERNAMA yang sedang memangku jawatan Pengurus Besar, Datuk Yong Soo Heong ketika dihubungi Malaysiakini berjanji untuk menyiasat perkara itu. Kita harap Yong akan bertanggungjawab sepenuhnya atas apa yang berlaku, jika ia benar-benar berlaku. Era melepas tangan sudah berlalu dan sikap mengambil tanggungjawab atas nama menjaga integriti pertubuhan amat penting.

Selain itu, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim mesti turut mengambil berat atas apa yang berlaku kerana ia bukan sahaja menjejas nama baik BERNAMA tetapi kementerian berkenaan selaku pihak yang mengawal selia BERNAMA.

Tindakan tegas mesti diambil terhadap orang yang bertanggungjawab termasuk yang bertindak selaku ketua. Ketua tidak boleh lepas tangan dan mempersalahkan anak buah kerana jika ketua bersikap demikian, maka dia tidak layak menjadi ketua.

Sebarang kenaikan pangkat, umpamanya ke jawatan yang lebih tinggi dalam pertubuhan, mesti ditangguh dan jika perlu, dibatalkan.

Pada era masa kini, mata dan telinga rakyat tidak kabur dan tidak tuli. Mereka ada banyak sumber atau wadah  untuk mendapat maklumat dan amat sukar bagi pihak tertentu untuk menyembunyi atau buat-buat tak tahu akan apa yang berlaku.

Seperti yang Dr Rais selalu berkata, zaman beredar, pusaka bergilir. Saya ingin tambah, tukar jika tidak mahu ditukar.




1 comment:

Anonymous said...

Tak heran dgn agensi kebelakangan ni. Tak ada kredibiliti dan entah kemana pergi professionalisma !