Sunday, January 27, 2013

Gelandangan terus menagih simpati

Kebelakangan ini banyak berita dan cerita yang tersebar sama ada melalui media rasmi, separuh rasmi mahupun media alternatif atas dan dalam talian mengenai nasib yang menimpa masyarakat gelandangan atau yang tiada tempat tinggal (rumah). Banyak pihak  tampil memberi bantuan, khususnya makanan, dan ada yang cuba dapatkan pekerjaan kepada mereka yang kurang bernasib baik itu.

Gelandangan yang menjadi sebahagian kecil warga kota raya atau bandar raya Kuala Lumpur adalah berbilang bangsa dan anutan agama. Pihak yang mengagih bungkusan atau kotak makananpun terdiri daripada berbilang bangsa dan agama. 

Bantuan yang diberikan itu amat dihargai tetapi ia adalah bersikap jangka pendek. Pepatah lama Cina mengingatkan kita bahawa adalah lebih baik mengajar memancing ikan daripada memberi ikan.

Kita tahu bukan semua yang bergelar gelandangan itu benar-benar 'gelandangan' kerana ada yang ambil kesempatan atas keprihatinan masyarakat. Ada yang kaki botol dan 'tahi ganja' atau 'kaki dadah'.

Mereka tidak mahu berusaha atau malas untuk berdikari seperti seorang tua di bawah ini yang berusaha menggali sehingga ke paras pinggang  mencari cacing untuk dijual sebagai umpan kepada pemancing. Orang tua ini ada maruah dan harga diri dan tidak mahu menadah tangan menagih simpati masyarakat untuk sesuap nasi. (Foto dirakam di pantai Persiaran Gurney, Pulau Pinang).


Di Kuala Lumpur, kerajaan menyediakan "Anjung Singgah" sebagai tempat berteduh buat sementara kepada golongan yang tiada tempat tinggal. Selain tempat tidur mereka juga diberi makanan. Tetapi ia bukan satu penyelesaian namun begitu kita hargai usaha dan tindakan kerajaan yang prihatin akan masalah berkaitan kemiskinan dalam bandar.

Bercakap mengenai isu gelandangan, kita dikejutkan dengan berita seorang ibu muda dan anak gadisnya yang merempat selama dua minggu kerana tiada tempat untuk berteduh. Ibu tunggal bernama Rokiah Husin, 32 tahun, dan anak gadisnya Nur Asyikin, 13 tahun, hidup di jalanan sehinggalah sebuah persatuan kemasyarakatan Cina menawar buat sementara tempat yang selamat untuk mereka tinggal. (Lihat laporan akhbar Sunday STAR ms 5  - 27 Januari)

Kita merakamkan ucapan terima kasih kepada persatuan Cina itu yang membenarkan Rokiah dan Nur Asyikin tumpang berlindung di sebuah stor bangunan persatuan itu. Sesungguhnya sikap dan keprihatinan persatuan Cina itu membuka mata dan hati kita sedangkan agensi dan jabatan kerajaan yang diwujudkan untuk membantu tidak pula berbuat demikian.

Rokiah masih menaruh harapan agar Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) membantunya mendapatkan rumah pangsa kos rendah. 

Kita berdoa agar JKM dapat membantu kerana kita bimbang akan keselamatan Rokiah, yang masih muda, dan anak gadisnya itu sekiranya mereka terpaksa menjadi penghuni jalanan atau gelandangan. Setiap hari ada saja jenayah berat sama ada yang dilapor atau tidak di kota-kota besar seperti rogol, bunuh dan culik.

Kita juga ingin tahu di mana Lembaga Zakat dan pihak Baitul-mal yang seharusnya membantu insan yang kurang bernasib baik seperti Rokiah.  Kita dimaklumkan bahawa Lembaga Zakat mengutip beratus juta ringgit daripada umat Islam yang membayar sama ada zakat harta, zakat perniagaan atau  zakat fitrah. Apa dah jadi dengan wang yang sebegitu banyak sedangkan kita masih lihat kekafiran dan kemiskinan tegar di kalangan umat Islam.  Kita kagum melihat kehebatan pejabat Lembaga Zakat dan Baitul-mal dan berharap kehebatan itu diterjemahkan dalam tugas yang diamanahkan. 

Kita tidak ingin melihat umat Islam terpaksa menagih simpati daripada pihak lain sedangkan ada pihak yang diamanahkan untuk membantu. 




1 comment:

Anonymous said...

Tuan Syed,

Sesiapa yang hendak hulurkan bantuan boleh hubungi Puan Rokiah 0126637499.

Harap pihak baitul mal prihatin dan sedar perkara ini kerana telah diamanahkan untuk menjaga kebajikan orang Islam.

Adalah amat sedih melihat pertubuhan cina memberi bantuan kepada individu ini sedangkan sudah sedia ada pihak yang sepatutnya menjalankan tugasnya.

Sekarang ini ditokok tambah dalam doa sembahyang jumaat, mendoakan pembayar zakat (dulu tak ada). Diharapkan duit zakat disalurkan pada yang sepatutnya.

Orang Malaysia