Sunday, October 13, 2013

"Pilihan Raya" UMNO peringkat sayap tak jejas "penerbangan".

Selesai sudah pemilihan "kaedah baru" untuk ketiga-tiga sayap parti UMNO. Ia tidak boleh dikatakan "lancar" kerana buat pertama kali dijalankan serentak di semua bahagian parti. Cara perwakilan mengundipun lain daripada lazim yang dilakukan. 

Setiap yang baru tidak akan terlepas daripada masalah dan kekurangan. Itulah hakikatnya.

Laporan media cetak mengenai perjalanan pemilihan ketua-ketua Pemuda, Wanita dan Puteri peringkat bahagian dan induk jelas menunjukkan ada  sedikit sebanyak masalah. Ia boleh diterima dan kita pasti akan diperbaiki.

Kepada ketiga-tiga pemimpin sayap yang menang, sekalung tahniah. 

Tumpuan kini beralih kepada pemilihan pemimpin peringkat bahagian dan Majlis  Tertinggi pada 19 Oktober dan yang menjadi tumpuan utama ialah bagi peringkat naib presiden. Mampukah Zahid Hamidi, Hishamuddin Hussein dan Shafie Afdal mempertahankan jawatan? Saya percaya salah seorang daripada mereka, besar kemungkinan Hishamuddin, akan tumbang. Kedudukan Zahid dikatakan kukuh manakala Shafie kuat dibantu oleh kekuatan UMNO Sabah.

Persoalannya, siapa yang bakal dipilih?  Adakah Isa Samad, Ali Rustam atau Mukhriz Mahathir? Saya percaya, bukan yakin, Mukhriz akan dipilih. 

No comments: