Monday, October 28, 2013

Muhyiddin Yassin mesti henti kaitkan isu subsidi gula dengan almarhum Tan Sri Azizan

Ramai orang yang sedih, kecewa dan marah dengan tindakan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengaitkan penarikan balik subsidi gula dan  penyakit kencing manis dengan nama almarhum Tan Sri Azizan Abdul Razak.  Ia amat tidak kena dan tidak menghormati seorang insan yang telahpun meninggal dunia. Ada orang yang menyatakan perbuatan itu sebagai 'biadab".

Apakah Muhyiddin, yang kononnya sedang mendekati dan mendalami ajaran Islam, tidak sedar akan baik buruknya perbuatannya itu? Apakah 'penasihat agamanya' tidak menasihatinya sebelum membuka mulut? 

Amat tidak kena sama sekali bagi  Muhyiddin mengaitkan penarikan balik subsidi gula (yang bermakna gula naik harga) dengan pulangnya ke Rahmatullah almarhum Azizan, yang menghidap  penyakit kencing manis. Muhyidin mesti disedarkan yang gula bukan satu-satunya punca penyakit kencing manis. 

Jika nak menang pilihan raya kecil Sungai Limau sekalipun, usah kaitkan dengan almarhum mantan Menteri Besar Kedah itu. Sebagai seorang Muslim, kita mesti menghormati orang yang terlebih dahulu pulang ke rahmatullah. Itulah antara perkara yang diajari semasa kita mengikuti pengajian atau pembelajaran agama Islam.

Saya tidak berani nak katakan perbuatan itu sebagai munafik, tetapi nampaknya begitulah kerana berikutan kematian almarhum Azizan, semua pemimpin besar negara memuji dan menyanjung tinggi sikap, pendirian dan prinsip hidup yang dipegang oleh almarhum, PM Najib Tun Razak puji, Muhyiddin puji, Mukhriz Mahathir puji dan Tun Mahathir  pun puji.  Semunya menghormati almarhum walaupun semasa hayatnya selaku MB Kedah, mereka jarang memujinya.

Timbul tanda tanya sama ada puji-pujian itu ikhlas atau sebaliknya? Jika ikhlas kenapa nak kaitkan kenaikan harga gula dan kencing manis dengan almarhum? Ini yang tak kena dan tak sepatutnya berlaku.

Inilah politik namanya. Orang politik sanggup buat apa saja untuk menang, untuk kepentingan peribadi dan untuk kesenangan dunia tanpa berfikir panjang kesenangan akhirat.


1 comment:

Anonymous said...

http://kadirjasin.blogspot.com/2013/10/juice-morsels-before-budget.html

Mengerunkan....