Monday, June 27, 2011

MPPP jual tanah wakaf manakala MAIPP berpeluk tubuh?

Berita yang mengejutkan Ahad (kelmarin) dari Pulau Pinang menimbulkan tanda tanya bagaimana tanah wakaf yang ditadbir secara amanah oleh Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP)  boleh dijual oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP)?

Tanah wakaf di Pulau Pinang, terutamanya di bahagian pulau, adalah hartanah Melayu/Islam yang paling berharga kerana ia adalah satu-satunya warisan bangsa yang masih kekal dalam kawasan bandar raya Georgetown. Jadi, apabila tanah wakaf  dijual kepada pihak ketiga, maka ia amat membimbangkan dan semestinya dipandang serius.

Tanah wakaf yang dimaksudkan terletak dalam kawasan perniagaan strategik di Georgetown, iaitu di Jalan Burma dan hanya sekangkang kera dari Jalan Penang.

Tanah wakaf  Masjid Tengah (foto di bawah) itu dikatakan dijual oleh MPPP kepada pihak ketiga untuk membina bangunan atau premis menjual kereta. Saya dimaklumkan bahawa pihak ketiga yang dimaksudkan itu bukan dari kalangan orang Islam.

Akhbar Mingguan Malaysia mengutip Yang Dipertua Persatuan Kariah-kariah Masjid Pulau Pinang, Datuk Seri Mohd Yusof Latiff sebagai berkata bahawa MPPP mengambil tanah tersebut sekitar tahun 1970-an untuk dijadikan jalan belakang atau back-lane untuk laluan awam.

Sebelum itu, terdapat empat buah rumah atas tanah wakaf berkenaan. Bagaimanapun, Yusof tidak pula menyatakan sama ada pengambilan tanah wakaf oleh MPPP itu mendapat kebenaran atau dipersetujui oleh MAIPP, khususnya Lembaga Wakaf Orang-orang Islam Pulau Pinang.

Jika MAIPP memberi kebenaran atau melulus pengambilan tanah wakaf itu, ia dibuat atas hukum atau Undang-Undang Pentadbiran Hukum Syariah yang mana satu? Atau adakah MAIPP meminta MPPP menggantikan keluasan tanah wakaf yang diambil itu dengan sebidang tanah yang sama nilainya di tempat lain?

Persoalan-persoalan itu perlu mendapat jawapan MAIPP sebelum lebih banyak tanah wakaf, terutama dalam kawasan bandar raya, diambil dan dijual kepada pihak ketiga.

Lembaga Wakaf Orang-Orang Islam Pulau Pinang yang diwujudkan menerusi sebuah ordinan perlu bertanggungjawab. Saya tidak tahu sama ada Lembaga ini masih wujud memandangkan sebuah jabatan khas bernama Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji telah diwujudkan.

Walau apapun, Lembaga Wakaf mahupun Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji tidak boleh berdiam diri dan berpeluk tubuh melihat tanah wakaf diambil dan dijual kepada pihak ketiga. Mereka memegang amanah yang amat berat untuk menjaga dan mempertahankan tanah wakaf, sama ada tanah wakaf am, wakaf khas mahupun wakaf-wakaf lain. Amanah itu bukan sahaja dari manusia selaku pentadbir tetapi yang paling tinggi adalah amanah Allah.

Ada pihak yang berkepentingan politik akan cepat mempersalahkan pentadbiran negeri Pulau Pinang yang ada sekarang tetapi kenyataan menunjukkan sebaliknya. Mengikut fakta, tanah wakaf  Masjid Tengah itu diambil oleh MPPP pada tahun 1970-an,  ini bermakna ia berlaku semasa pentadbiran Barisan Nasional.

Apa yang berlaku seterusnya tidak diketahui umum sehinggalah MPPP menjual tanah itu kepada pihak ketiga. Secara logiknya, MPPP boleh menjual tanah itu jika ia adalah tanah miliknya dan bukan milik orang lain. Persoalannya adalah sama ada MPPP membayar ganti rugi atau pampasan kepada MAIPP apabila ia mengambil tanah itu? Jika ianya berlaku, umat Islam sudah tentu ingin tahu sama ada sebuah badan yang diberi amanah untuk mentadbir harta wakaf boleh menjualnya kepada pihak lain?

Umum mengetahui bahawa tanah wakaf lazimnya tidak boleh dijual, dicagar atau digadai. Jadi, bagaimana tanah wakaf yang merupakan sebahagian daripada wakaf Masjid Tengah, Jalan Burma itu boleh berpindah milik kepada pihak ketiga?

Kita bimbang jika ia boleh berlaku ke atas tanah wakaf Masjid Tengah, maka tidak mustahil ia boleh berlaku ke atas tanah-tanah wakaf lain di Pulau Pinang, khususnya yang bernilai tinggi seperti yang banyak terdapat dalam kawasan bandar raya Georgetown.

Oh ya, kenapa Perkasa tidak bersuara? Di mana NGO-NGO yang kononnya memperjuang kepentingan Melayu dan Islam? 

   

6 comments:

d'enricher said...

Tuan Syed,

Ini kes yang menarik yang perlu dirungkai oleh mereka yang sentiasa mempaerjuangkan keadilan untuk orang melayu-islam.

Di Selangor, apa yang mungkin ramai tak perasan ialah Perpustakaan Raja Tun Uda yang terletak di Persiaran Bandaraya bersebelahan dengan Muzium Negeri sedang dalam proses pemindahan ke Seksyen 13 berdekatan dengan Kelab Golf Sultan Abdul Aziz (KGSAAS).

Kalau ikut selesa agaknya tentulah lebih memuaskan, tapi lokasinya sungguh lah tak strategik, macammana orang ramai nak kesana kalau tak ada kenderaan sendiri?

Entah IDEA siapa lah ni?

mr edz said...

dunia akhir zaman..

Unknown said...

d'enricher,

Saya pernah ke perpustakaan itu. Saya pun tak faham kenapa ia perlu dipindahkan. Selain kedudukannya yang strategik, perpustakaan itu juga satu warisan sejarah bagi Negeri Selangor. Nak pindahnya dekat kelab golf membangkitkan tanda tanya?

mr edz,

Benar sangat. Macam-macam hal yang sepatutnya tidak berlaku dah pun berlaku.

-thethinker- said...

Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama dan Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Pulau Pinang, Abdul Malik Abul Kasim, berkata tanah masjid berkenaan di Lot 205 yang telah didaftarkan kepada Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) pada 5 Januari 1993 itu masih menjadi hak MAINPP.

isu tutup........

Unknown said...

-thethinker-,

Jika benar seperti yang dikatakan oleh YB Malik, agak menghairankan kenapa MPPP bolehm lulus permohonan pihak ketiga untuk membina premis jualan kereta?

Kita harap apa yang dinyatakan oleh YB Malik itu adalah benar kerana ia boleh memberi kesan kepada kedudukan tanah wakaf di Pulau Pinang.

Anonymous said...

Saya dah naik pening ngan BN ni.....kalau tanah waqaf yang dilindungi di bawah syariah dia buleh langgar,

Macam mana pulak hal hal remeh yang lain?
Apa nasib masa depan Malaysia tanah airku.

Skuad Peninjau