Friday, April 17, 2015

Anak Lebai Sudin celah masuk…..

Tengkarah antara mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dengan PM Datuk Seri Najib Tun Razak terus mendapat perhatian dan diperbahaskan bukan sahaja dalam negeri tetapi seantero dunia. Begitulah hebatnya sesuatu isu apabila orang yang bersuara ialah Tun Mahathir.

Pihak media yang sama ada dikawal atau dimiliki pihak yang berkepentingan telah diarah untuk tidak melaporkan apa-apa yang boleh menjejas sokongan kepada Najib. Umpamanya sokongan terbuka Datuk Siti Nurhaliza dan pelakon cantik gebu, Che Ta atau Rozita Che Wan kepada Tun Mahathir.

Stesen TV terutama TV3 yang dikuasai Media Prima (UMNO lah tu) terus menemu bual pemimpin UMNO dan NGO tertentu untuk kononnya menyokong penuh Najib dan sekali gus menghentam Tun Mahathir.

Dalam pada itu, ada pula pihak yang cuba melaga-lagakan anak Tun Mahathir yang juga Menteri Besar Kedah, Mukhriz, dengan Najib. Mereka cuba memaksa Mukhriz untuk sokong Najib dan secara langsung menentang bapanya sendiri. Itu belum cukup, timbul pula seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Kedah (Bukit Lada), Ahmad Lebai Sudin yang mendesak Mukhriz letak jawatan jika tidak sokong Najib.

Ahmad Lebai Sudin yang dikatakan sudah bernyawa ikan dalam sepak terajang politik UMNO Kedah, cuba mencelah masuk untuk mendapat penawar bagi memulihkan kerjaya politiknya, dan siapa tahu dengan menyokong Najib, mungkin boleh duduk kerusi MB. Dalam politik apa saja boleh berlaku dan Ahmad Lebai Sudin, yang pernah berkhidmat dibawah Ibrahim Saad di Pejabat Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang pada zaman BN mentadbir negeri itu, bijak bermain politik.    


(Foto hiasan semasa Dr Mahathir pulang ke Kedah selepas dilantik PM. Terus terang saya katakan saya sokong Tun Mahathir dalam perdebatan berkaitan kedudukan Najib sebagai PM)

Bak kata orang, sepandai manapun tupai melompat, satu hari akan jatuh ke tanah jua. Ahmad Lebai Sudin tak sempatpun nak melompat, dah tersungkur apabila kenyataannya itu tidak mendapat sokongan bukan sahaja di kalangan barisan kepimpinan UMNO Kedah tetapi dari luar negeri jelapang padi itu.

Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin Abu Bakar ikut sama meminta supaya jangan memberi tekanan atau desakan kepada Mukhriz. Tiga pemimpin cabang UMNO Kedah, Wanita, Pemuda dan Putri juga tidak mahu Mukhriz menyatakan sokongan kepada Najib secara terbuka. Mereka faham akan kedudukan dan dilema yang dihadapi Mukhriz tetapi Ahmad Lebai Sudin tidak. Itulah bezanya.

Kepada Ahmad Lebai Sudin…hayatilah pantun lama pusaka bangsa ini.

Anak kumbang merayap-rayap
Mati ditangkap anak merpati,
Hendak terbang tidak bersayap
Hendak hinggap tidak berkaki.

Jika tidak faham akan maksudnya, tanyalah kepada orang yang lebih arif.


4 comments:

Nazeri said...

Yang gantung kamera tu tuan syed ka?

Unknown said...

Ya. Waktu tu bertugas di Kedah.

Anonymous said...

As salam Bro Syed.
UMNO kini menghadapi krisis keyakinan kepimpinan. Perkara seumpama ini bukanlah baru kepada UMNO. UMNO pernah dibatalkan pendaftarannya pada tahun 1988 ekoran dari persaingan Ku Li dengan Dr Mahathir pada 1987. Yang lain tu tak perlu cerita panjang-panjang kerana semuanya dah jadi sejarah...
2. Apa yang perlu difikirkan oleh kepimpinan UMNO di semua peringkat ialah survival UMNO dan BN pada pilihanraya umum 14 nanti. Para pemimpin UMNO di semua peringkat janganlah banyak bermain drama kerana susah nanti dramatis kita nak cari makan. Pemimpin boleh datang dan pergi, tetapi UMNO perlu terus wujud demi kelangsungan maruah orang Melayu di negara ini ! john white

Anonymous said...

Kerana UMNO malu saya nak mengaku MELAYU.
1. Bangsa paling miskin di negara sendiri.
2. Paling ramai dalam senarai PENGEMIS BRIM.
3. Aktif dalam perjuangan yang NABI tak mengaku golongan nya. (Perjuangan demi bangsa bukan dari golongan nabi Mohamad saw)
4. Dah sah parti UMNO tu gagal, 16 tahun defisit (laporan audit negara) Melayu terus pilih golongan tak cerdik menguruskan kewangan negara...malu kepada dunia.
5. Pura2 Islam,(say no to hudud)
6. Menipu dalam pilihanraya.(berkuasa secara haram, makan hasil HARAM.)
7. Tak wajar berada dibawah pemerintahan Haram.
8.
9.
10.banyak sangat lagiiii....
(Dr.G).